”Timingen är väldigt bra. Det är nu som man kanske får lust att gå in. Man är nere på absoluta bottnen”, säger Lars-Daniel Westby, analyschef på Sparebank 1 Markets till Dagens Næringsliv.
Resonemanget är att när de gamla flygbolagen går ned i verksamhet så blir det öppningar i landningstillstånd på flygplatserna. Dessutom kan man komma in på mycket lägre kostnader när man förhandlar leasingkontrakt på botten av en svacka. Bolag som SAS och Norwegian sitter med leasingkontrakt som ingicks i ett helt annat marknadsklimat än i dag.
”Det tror jag är hela spelet”, säger han till Di.
En annan skillnad mellan Wizz Air och Norwegian och SAS är det ungerska bolagets uttalade aversion mot fackligt engagemang. Förra året avgjordes ett uppmärksammat fall av den rumänska högsta domstolen, där bolaget klandrades för att man sparkat 19 anställda rumäner som ville bilda en lokal fackklubb. Wizz Air fälldes för diskriminering.
Och i en intervju med Aero Telegraph i somras bildsatte Wizz Air-vd:n József Váradi sin inställning till fackliga föreningar:
”Facken dödar affärerna. Om facken försöker fånga oss och döda oss, stänger vi bara basen och går vidare. Det fina med att vara ett flygbolag är diversifieringen och flexibiliteten i nätverket; Vi kan helt enkelt flytta våra flygplan till ett annat ställe”, sa han apropå en fråga om bolagets planerade nya bas i tyska Dortmund.
Angående de norska planerna sa József Váradi på en videopresskonferens på tisdagen att bolaget kommer att ha sin nya bas på Gardermoen med två flygplan, av modellen Airbus 320 och 321.
”Detta är en milstolpe för Wizz Air och en stor dag även för Norge”, säger han, och tillägger att Wizz Air är ett flygbolag ”helt utan fackföreningar”.
”Vi är stolta över vår bolagskultur. Vi har en öppen och god dialog internt i bolaget, bland annat med ett personalråd”.