Annons:

Premium

Miljöministern: “Flygbranschen ignorerar naturvetenskapliga fakta”

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar debatten om hållbart flyg och flygskatt i Almedalen: "Det är uppenbart att flygindustrins bild av verkligheten inte har trängt ut i en bredare krets."

Under tisdagen i Almedalen arrangerade Swedavia debatten “Så gör vi flyget hållbart”. Deltog gjorde bland annat SAS vd Rickard Gustafson och BRAs vd Christian Clemens. (Hela panelen hittar du här.)

Tillställningen inleddes och avslutades av Sveriges miljöminister Karolina Skog. Den miljöpartistiska politikern var mycket kritisk till flygbranschen som hon menade inte tog sitt klimatansvar för att skapa ett fossilfritt Sverige.  

Efter debatten sa hon till Travel News att flygbranschen är den mest konservativa av alla branscher hon har kontakt med. Hon jämförde med bland annat bil-, betongbranschen och sjöfarten. Hon anklagade också flygbranschen för att leva i förnekelse och inte se naturvetenskapliga fakta. Att flygskatten är konstruerad så att pengarna går rakt in i statskassan är den enda lagliga möjligheten, enligt statsrådet. I debatten hävdade hon också att det var ett folkligt uppror mot flyget som börjat bland vanligt folk under våren.

Hon fick förstås svar av bland annat SAS Rickard Gustafson som i dagarna presenterat ett samarbete om produktion av biodrivmedel tillsammans med Preem. BRAs vd Christian Clemens var också mycket kritisk till miljöministern och menade att Skog använde härskarteknik och att hon borde lämna landet. Clemens sa att två av fyra inhemska flygbolag har försvunnit på grund av flygskatten och hans egen affär minskat med 5-6 procent på grund av samma skatt. Karolina Skog hävdade att flygskatten inte påverkade flygbolagens affärs i någon större grad. Det var stundtals ganska spänd stämning i panelen som leddes förtjänstfullt av Jan Wifstrand.

Det är uppenbart att flygindustrins bild av verkligheten inte har trängt ut i en bredare krets. Flera undersökningar visar att många vill ha kvar flygskatten och för miljöpartiet är frågan en valvinnare. Flygets dilemma är att även om man köper in bättre motorer och går över till biodrivmedel så är det många fler som vill flyga. Och ännu fler som vill flyga globalt. Den stora miljöboven är långflygningar till bland annat Thailand som enligt Karolina Skog fördubblats sedan 90-talet.

Branschen vill att flyget ska klara sig utan skatter och att det är drivmedel som ska stå i fokus. Men den bilden köper inte Karolina Skog. Efter valet kommer det med mycket stor sannolikhet att komma en ny miljöminister och då kanske tongångarna blir annorlunda. Men flygbranschen har ett kommunikationsproblem.

Kanske för att man är mest av van att prata med sina kunder och främst sina bonuskunder. De som flyger några gånger per år ser inget problem med flygskatten och tycker att några tjugor extra inte spelar så stor roll. De 350 000 som flyger till Thailand varje år har råd är den allmänna meningen. En dryg femtedel av Sveriges befolkningen flyger inte alls. Att bland dessa skapa en Facebookgrupp om att stanna på marken i ett år är ett ganska tacksamt jobb. Frågan är vad flygbranschen ska göra för att vända den stora vinden. Att som SAS arrangerar debatter där alla håller med varandra om att flygskatten är en tveksam väg framåt. Då är det smartare rent taktiskt att som de stora charterbolagen i Sverige inte alls dyka upp i Almedalen.

Under debatten försökte SAS Rickard Gustafsson är lyfta in aspekten om allt gott som flyget gör för att skapa möten mellan människor och ge dem nya drömmar och upplevelser. Den bollen avfärdades snabbt av Karolina Skog, men här tror jag att det finns en väg framåt i samtalet om flyget. Vidare är planerna på elflyg riktigt spännande. Men i grunden har miljöpartiet fått den valfråga de behöver för att rädda sig kvar i riksdagen.

Nästa år i Almedalen kommer debatten om flyget ha en helt annan ton.