Annons:

Premium

Mardrömssommar på Köpenhamns flygplats om inte konflikten löses

Köpenhamns flygplats kan på kort sikt få en lösning på helgens trafik. Men långsiktigt kan konflikten med flygledarna ställa till fortsatta problem under sommaren. Text: Janne Sundling

 ”Det här är enormt dyrt för samhället”

Statliga flygfartstjänsten Naviair planerar helt enkelt att flytta flygledare från den mindre flygplatsen i Roskilde till Köpenhamn. Danska Berlingskes källor säger att det på tisdagseftermiddagen fördes förhandlingar om exakt hur flytten ska gå till.

Det kan då leda till en delvis stängning av Roskilde flygplats.

Enligt Naviair kan flytten innebära att större delen av sommartrafiken på Köpenhamns flygplats kan hanteras utan större förseningar och utan användning av extra skift för flygledare.

– Planen kommer med vissa konsekvenser. Omplaceringen av anställda innebär minskad kapacitet på Roskilde flygplats, vars användare vi naturligtvis ber om ursäkt till, säger Thorsten Elkjær, trafikdirektör på Naviair, i ett pressmeddelande.

Flygledarna har krävt en betydande löneökning från 1,2 miljoner danska kronor i årslön till 1,7 miljoner. Det har de gjort för att det råder brist på flygledare på många platser i världen efter coronakrisen. I Danmark har det inneburit extraarbete för flygledarna, men de vill inte längre ta den typen av tjänster.

På tisdagen uppmanade Köpenhamns flygplats, Dansk Industri, SAS och en rad andra aktörer transportminister Thomas Danielsen (V) att ingripa i konflikten. Det kan bli en mardrömssommar annars.

Det kom efter att 45 procent av alla ankomster och avgångar till och från Köpenhamns flygplats i april försenades med mer än femton minuter på grund av konflikten. En miljon resenärer drabbades av förseningarna. Dessutom drabbades 60 000 personer av 400 avbokningar.

– Det är en fråga mellan arbetsmarknadens parter och frågor om lön och anställningsvillkor bör lösas i kollektivavtalsförhandlingarna som är nästa år. I förhållande till den rådande situationen har jag en tydlig förväntning om att parterna ska axla sitt ansvar och hitta en hållbar lösning så att resenärerna inte drabbas av onödiga besvär, svarar transportministern.

Att flytta flygledarna på Roskilde flygplats till Köpenhamns flygplats kommer att lösa vissa utmaningar i Köpenhamn, men inte hela problemet.

Enligt flygplatsens hemsida landar i genomsnitt ett plan var femte minut – varje dag året runt. Detta gör flygplatsen till Danmarks näst mest trafikerade flygplats sett till antalet starter och landningar. Det beror på de många mindre planen på flygplatsen.

Naviair har erbjudit flygledarna en löneökning på 135 000 danska kronor per år samt en extra skiftbetalning på 22 000 per timme. Ett förslag som medlemmarna i flygledarnas DATCA enhälligt röstade ner.

SAS är djupt oroad över den nuvarande utvecklingen.

– Det här är enormt dyrt för samhället och därför tycker vi att politikerna bör informeras om konsekvenserna av detta om det får fortsätta, säger SAS presschef i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji.