Annons:

M-löfte: ”Vi kommer ta bort flygskatten”

Flygskatten slår mot Sveriges konkurrenskraft när direktflygen från Stockholm ut i världen nu blir färre. Det säger M-ledaren Ulf Kristersson efter beskedet om Norwegians två indragna USA-linjer. Beslutet att lägga ner linjerna sågas dock av Dagens Industris analytiker. Samtidigt utfärdar han ett skarpt vallöfte om att slopa skatten.

Moderatledaren Ulf Kristersson anser att ett tungt ansvar nu faller på regeringen, som struntade i de varningar som fördes fram.

”Jag tycker att det här bekräftar de farhågor som fanns inför att flygskatten skulle införas: Att den har extremt liten om ens någon klimatnytta, men att den riskerar ett antal flyglinjer. Då gällde oron främst inrikesflyget, men nu ser vi även hur flygningar flyttar till Köpenhamn”, säger han.

Enligt Ulf Kristersson behövs det fler direktlinjer från Arlanda till viktiga städer runt om i världen – inte färre.

”Om man röstar på Moderaterna ska man veta vad man röstar på, och då ingår att ta bort flygskatten. Det gäller både för att vi tycker att det är en dålig skattehöjning, men också för att jag vill ha riktig miljöpolitik, inte bara symbolpolitik som låter bra men som saknar effekt för ett bättre klimat.”

”Norwegian ställer in två flyglinjer från Stockholm till USA på grund av den svenska flygskatten, som infördes 1 april. Det uppgav bolaget för Di på onsdagen. Det är en rejäl frisering av verkligheten.”

Så skriver Dagens Industris Lotta Engzell-Larsson och fortsätter:

”Norwegians stora problem är inte skatten, utan miljardförlusterna. Redan i mars 2017 drog bolaget på oklara grunder in flygningarna sommartid till Las Vegas, inte bara från Stockholm utan även från London och Köpenhamn.”

5 kommentarer

  1. Suss: ..och där fick han min röst
  2. Tomas Bergenfeldt: DI:s Lotta Engzell-Larssons kommentar visar bara att detta är lobby-verksamhet som flygbolagen lyckas med. Alla vet innerst inne att vi måste flyga mindre, men ingen har kommit med bättre lösningar än en miljöskatt vilket ju i andra sammanhang anses vara ett effektivt styrmedel.
  3. Anonym: Mycket snack om flygskatten nu för tiden. Man undrar om en extra skatt på 250:- på en USA-resa verkligen är det som gör att bägaren rinner över. Inte många pratar om flygbolagens "bränsletillägg" som inte ligger i biljettpriset utan ligger som ett tillägg i biljetten. Skatten på en USA-biljett är ca 2990:- varav bränsletillägget är 2020:- just nu. Tycker det är ganska löjligt att ex. Norwegian hänvisar till den nya miljöskatten som ett skäl till att inte flyga. Eller ett denna skatten skulle vara det som gjorde att bägaren rann över för Nextjet. Där snackar vi 60:- på en inrikesresa. Kom igen nu!
  4. ESSA: ...och min röst också. Flyget står endast för ca. 3% CO2 utsläppen globalt. Kor och grisar släpper tillsammans ut mer än 20%...
  5. Anonym: Eller så kan man läsa här, Naturvårdsverket: " https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Flygets-klimatpaverkan/ " Flygets klimatpåverkan Flygets klimatpåverkan är stor och ökande. I Sverige har antalet utrikes flygresor per invånare mer än fördubblats sedan början av 90-talet. Nya beräkningar bekräftar att vårt internationella flygande svarar för lika stora utsläpp som all bilkörning i Sverige. " Kanske inte så bra?