”I januari sa Lufthansa med tyska huvudkontor att det initialt skulle köpa en minoritetsandel i ITA, med optioner att köpa de återstående aktierna senare”
Statsägda ITA Airways gjorde en massiv nettoförlust 2022, på nästan en halv miljard US-dollar. Företaget skyllde på stora förluster när covid fortfarande höll tillbaka efterfrågan på resor, en försämrad växelkurs för euron mot dollarn, stigande bränslekostnader och konflikten mellan Ryssland och Ukraina.
Innan ITA skapades 2021 sökte Italiens regering förgäves i decennier hitta en lösning på problemen som plågade ITA-föregångaren Alitalia. År efter år förlorade det statligt ägda flygbolaget stora summor pengar, belastat av höga kostnader, arbetskonflikter, politisk inblandning och lågpriskonkurrens.
Under den globala finanskrisen 2008 privatiserades Alitalia, och en fjärdedel av flygbolaget hamnade i händerna på Air France-KLM. Inför konkursen några år senare gick Etihad Airways in med en stor investering. Alitalia var på väg mot konkurs för andra gången 2017. Under covidkrisen 2020 var Alitalia tillbaka under full statlig kontroll. Flygbolaget ombildades därefter i en ny enhet: ITA Airways.
Enligt Reuters kostade Alitalia under de 11 åren fram till 2020 den italienska regeringen nästan 11 miljarder dollar.
Med ITA var planen från början att privatisera den så snart som möjligt. Trots arvet från Alitalia uttryckte flera parter intresse, lockade av utsikten att fånga Italiens lukrativa långdistanstrafik till marknader som Nordamerika. Trots alla problem var ett område av företaget som vanligtvis presterade bra dess nätverk av rutter till USA, under många år ett joint venture med Air France-KLM och Delta Air Lines. De fanns också bland de som var intresserade av att förvärva en andel i det nya ITA.
Men Lufthansa lämnade ett formellt bud. I januari sa flygbolaget med tyska huvudkontor att det initialt skulle köpa en minoritetsandel i ITA, med optioner att köpa de återstående aktierna senare. Men förhandlingar pågår fortfarande. Vid ett industrievenemang hos Airlines for Europe i Bryssel på onsdagen uttryckte Lufthansas vd Carsten Spohr hopp om att en affär skulle kunna göras innan en deadline i slutet av april.
ITA är fortfarande Italiens näst största flygbolag med reguljära flygstolar detta kvartal, visar Diio. Men det är mindre än Ryanair, som räknar Italien som sin största landsmarknad totalt sett. Ryanair betjänar bara kortdistansmarknader inom Italien och Europa.
ITA:s flotta består av 66 Airbus-plan, enligt Cirium Fleets Analyzer.