”Ytterst är det flygpassagerarna som betalar överkapaciteten men vi tror att flygandet kommer att öka i framtiden. Vi kommer inte att behöva nyinvestera på Arlanda för att förbättra kapaciteten förrän på 2020-talet, säger Rekke till DI.
Bakom det förbättrade resultatet ligger ett åtgärdsprogram med bland annat personalnedskärningar, höjda parkeringsavgifter och högre hyror för affärslokaler.
Lars Rekke förutspår ökad konkurrens med fortsatt låga priser inom flygbranschen.
”På lång sikt är det givetvis ett problem att branschen dras med lönsamhetsproblem, men i dagsläget går vi inte och oroar oss över eventuella konkurser,” säger han till Di.
Prispressen är enligt Rekke en starkt bidragande orsak till att flygandet ökade med 5 procent i fjol. Utrikesflyget stod för ökningen, men hittills i år har inrikesflyget ökat med 6 procent.
Om Luftfartsstyrelsen ger sitt bifall införs den 19 mars ett nytt flygledningssystem, till en investeringskostnad av 1,4 miljarder kronor. En annan nyhet är att amerikanska flygbolaget Continental inför en direktlinje New York – Stockholm i sommar, skriver DI.