Annons:

Luftfartsverket förutspår konsolidering på sikt

Överkapaciteten i det svenska luftrummet består men lågprisbolagen Fly Me och Fly Nordic kämpar vidare i konkurrensen med de etablerade bolagen. Enligt Luftfartsverkets prognos kommer bolagen att klara att finansiera trafiken på de stora linjerna under detta år, men på sikt är en konsolidering att vänta.

På sträckan Göteborg – Stockholm flyger drygt en miljon passagerare, medan det finns 2,3 miljoner säten. Inget bolag flyger i dag fullt och de fyra bolag som konkurrerar om de svenska inrikespassagerarna har en beläggning på runt 60 procent. För en hållbar affär krävs en beläggning på 65 procent, uppger Anders Ehrling, vd på SAS Sverige, för DI.
Nya resenärer har dock börjat flyga istället för att åka bil eller tåg, genom de låga priserna. Konjunkturuppgången har också ökat affärsresandet.
Alla DI talat med är dock överrens om att en konsolidering är på väg.
”Trots att det tillkommit passagerare har vi ett par hundra tusen flygstolar för mycket idag. Jag tror att alla kommer att bli tvungna att se över sin kapacitet och att justeringar är på väg, säger Dan Lundvall, Luftfartsverket, till DI.
Lågprisbolagen är dock inte beredda att ge upp.
”Absolut inte. Vår strategi är att bli den ledande lågprisaktören i Norden och den ligger fast,” säger Krister Aarnio, vice vd på Fly Nordic, till DI.
För Fly me, handlade fjolårets förlust på 136 miljoner kronor till stor del om uppstartskostnader, menar bolagets vd Anders Holst, och framöver räknar man med att öppna fler inrikeslinjer där många reser men konkurrensen är begränsad. Både Fly me och Fly Nordic har tecknat ramavtal med staten om tjänstemannaresor, vilket kan ha betydelse inte minst imagemässigt.
Etablerade bolaget Malmö Aviation räknar med en förlust på 75 miljoner. Nedskärningar och andra åtgärder beräknas dock tillföra medel och i år tror bolaget på att börja tjäna pengar. SAS ska presentera nya åtgärder i den tuffa konkurrenssituationen i mars, enligt vd:n Anders Ehrling, skriver DI.

Kommentarer är stängda.