– Det är inte alla Air France-KLM-team som får chansen att utvidga verksamheten i dessa tider. Vi tror att vi kan bredda vårt upptagningsområde för linjen och konkurrensen är mindre än linjerna från Arlanda, säger hon.
Linköpingsrutten har en särskild plats hos Sverigeteamet på Air France-KLM. Den öppnades 2007, var hårsmånen från att läggas ner 2009 i efterdyningarna av finanskrisen. Nu är det i stället expansion som gäller.
De nya avgångarna är mitt på dagen, vid lunchtid från Linköping och klockan 14 från Amsterdam.
– För de svenska resenärerna innebär det bättre anslutningstider för KLM:s linjer till Sydamerika, säger Lisette Klomp Bueter.
Hon kommer från Grekland, där hon varit ansvarig för marknaderna i Grekland, Turkiet, Cypern och Israel – en stor kontrast mot utmaningarna i Sverige.
– I Grekland var det kris, men i Turkiet boomade utvecklingen och där konkurerade vi tufft med Turkish Airlines. Marknaden i Sverige är mycket mer mogen och Air France-KLM har en mer solid poisition. Men det är inte mindre utmanande för det.
Hon är den första kvinnliga Sverigechefen som Air France-KLM haft. Det är dock knappast så uppseendeväckande inom organisationen, som tidigare hade färgstarka Simone Wickenhagen som Nordenchef.