Annons:

Premium

LaGuardia förvandlades från flygplatsen från tredje världen

Den beskrevs som USA:s mest hatade flygplats. En gång allmänt sedd som ett helvete, förvandlades LaGuardia genom en ombyggnad på 8 miljarder dollar. Text: Janne Sundling

”Att bygga en ny flygplats ovanpå en upptagen flygplats i drift var en utmaning”

Omvandlingen innebar ombyggnad av två terminaler, som var och en kostade cirka 4 miljarder dollar, samt vägbanan. Arbetet påbörjades 2016 och slutfördes i juli 2022. Terminal C, finansierad av Delta Air Lines, kommer att ha 37 gates och vara färdigställd i slutet av året.

– LaGuardia byggdes om på rekordtid och medan flygplatsen var i drift under hela bygget. LaGuardia var den första helt nya stora flygplatsen i USA sedan Denver öppnade 1995, säger sa Rick Cotton, verkställande direktör för New Yorks och New Jerseys hamnmyndighet, till Airline Weekly. 

Skytrax, ett London-baserat transportvärderingsföretag, rankade i förra veckan Terminal B som världens bästa nya flygplatsterminal, den första terminalen i Nordamerika som får ett femstjärnigt betyg. American Airlines och Northeast Alliance partner JetBlue upptar ungefär hälften av gaterna. 

– Alla hatade LaGuardia. Människor vi träffade i New York använde ordet ”hat”, men vi vände på det, säger Stewart Steeves, ordförande för LaGuardia Gateway Partners, som övervakade byggandet, samt operativ chef för Vancouve-baserade Vantage Airport Group, som driver terminalen åt hamnmyndigheten. 

Steeves berättar att 2014 sa dåvarande vicepresident Joe Biden om LaGuardia att en besökare befriad från ögonbindel skulle säga: ”Jag måste vara i något tredje världen land.” 

– Vi gjorde det till ett uppdrag att göra det till en upplevelse som alla skulle älska, och det är faktiskt vad som händer. Vi ser det på sociala medier, på populära talkshower och i vår data. Det har varit helt omvälvande.

Terminal B finansierades av LaGuardia Gateway Partners, Terminal C av Delta, som är LaGuardias största transportör. I sommar kommer Delta att erbjuda upp till 255 dagliga avgångar till nästan 70 destinationer.

Att bygga en ny flygplats ovanpå en upptagen flygplats i drift var en utmaning, och det var innan pandemin slog till. Pandemins gav både plus och minus. På plussidan fanns en häpnadsväckande minskning av bilar på vägarna, vilket hjälpte vägbygget. Men pandemin medförde också flaskhalsar i försörjningskedjan samt utmaningar för att upprätthålla en säker arbetsmiljö.