”Tekniskt sett kan flygplan fjärrstyras från marken på ett säkert sätt”
Striden om färre piloter ombord, eller rent av obemannade flygningar på sikt, mellan facken och flygbolagen hettar till. Pilotfacket ALPA, som företräder 80 000 piloter i USA och Kanada, presenterade nyligen en undersökning som visar att 80 procent av passagerarna kräver två piloter bakom spakarna.
Passagerarnas största rädsla är att en ensam pilot ska bli utslagen. Att en pilot blivit oförmögen att utföra sina arbetsuppgifter har enligt USA:s luftfartsverk FAA inträffat 39 gånger de senaste sex åren. I ett fall avled piloten av hjärtinfarkt, i övriga fall drabbades de oftast av magbesvär orsakade av matförgiftning eller allergi.
Tekniskt sett kan flygplan fjärrstyras från marken på ett säkert sätt, till exempel kunde Saab ha flugit JAS Gripen från marken redan på 1990-talet men avstod. Ett tag var det ju svårt nog med en provflygare ombord.
I dag är tillverkarna långt framme i forskningen om obemannade flygplan. Militären går först när de utvecklar ”loyal wingmen”, alltså pilotlösa flygplan som stöttar ett bemannat stridsflygplan under uppdragen.
Civilt har fransmännen i Airbus och Dassault satsat stort på system som ersätter eller reducerar piloternas jobb. Boeing har hittills varit kallsinniga till tekniken och har ju större problem än att minska antalet piloter.
Den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA har öppnat för att minska besättningarna på långflygningar från tre till två piloter 2027 och enpilotsflygningar på kortare rutter från 2030.
Tanken med att ta bort långflygets tredje pilot, som vilar ombord av arbetstidsskäl, är att det bara krävs en pilot för övervaka färden under de långa sträckorna med autopilot på höjd, medan båda piloterna ska sitta vid spakarna under start och landning. Enpilotsflygningar är i första hand aktuella inom fraktflyget och tillåts redan för många flygplanstyper inom affärsflyget.
Men pilotfack runt om i världen protesterar och har startat kampanjen ”Safety starts with 2”. De hävdar att arbetsbelastningen på en ensam pilot ökar och säkerheten minskar genom att övervakning, dubbelkoll och redundans faller bort.
I USA har pilotfacken vid Delta och United sina anställningskontrakt krävt att de ska arbeta med minst två piloter ombord.
Samtidigt går utvecklingen av obemannade eVTOL för passagerarflyg snabbt. Kinesiska Ehang levererar redan tjogvis med obemannade farkoster och under OS i Paris landade den spektakulära tyska Volocopter säkert mitt på paradplatsen framför Versailles.