Annons:

Konsumentverket: Resenärer ska inte stå utan ersättning

Ryanair stänger sin bas på Skavsta och drar ner på trafiken från Sverige nästa år. Men konsumenter som snuvas på en resa ska inte stå utan ersättning enligt Konsumentverket, rapporterar TT.

Lågprisbolaget Ryanair trafikerar i dag ett 30-tal flyglinjer från Skavsta i Nyköping. I mars stänger bolaget sin bas där och därmed kommer de flygplan som varit stationerade på flygplatsen att flyttas någon annanstans. Hur det påverkar antalet flyglinjer har bolaget inte berättat.

–  Vi vet inte hur många linjer som kommer att gå från Skavsta, vi har inte fått den informationen, sa Lena Josefsson på flygplatsens marknadsavdelningtill TT efter Ryanairs besked.

Via Ryanairs hemsida går det fortfarande att boka biljetter från Skavsta till ett antal destinationer, exempelvis London och Malaga, efter mars månad.

Om en bokad flygresa ställs in har man som konsument alltid rätt till ersättning, antingen återbetalning av hela biljettpriset eller ombokning, enligt Konsumentverket.

Det finns inga undantag. Så länge du har en biljett och flighten blir inställd har flygbolaget ett ansvar att meddela dig detta och ge förslag på ombokning”, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Alternativet ombokning gäller även till flygresor med andra flygbolag.

Kommentarer är stängda.