En majoritet i Folketinget ställde sig bakom en ändring i utbyggnadslagen som innebär att den så kallade tvärbanan flyttas närmare Öresund. Det ger mer plats för utbyggnad av terminaler och fler uppställningsplatser för flygplan uppger flygplatsen.
Tvärbanan är den tredje start- och landningsbanan på flygplatsen och svarar i dag bara för omkring två procent av flygningarna. Med ombyggnaden där tvärbanan förkortas och flyttas närmare Öresund, kommer flygplanen kunna starta och landa över Öresund utan att flyga in över Köpenhamn.
Under hösten har man också beslutat att fortsätta den planerade utvecklingen av terminalområdet efter säkerhetskontrollen med 65 000 kvm ny yta. Det är den största investeringen i nutid på 4,5 miljarder danska kronor (6,3 miljarder SEK) under de kommande sju åren. Flygplatsen arbetar i ett andra steg för att kunna tillhandahålla grönt flygbränsle till flygbolagen och pekar på att flygbranschens förslag är att det införs ett passagerarbidrag till en grön klimatfond.
– Med Köpenhamns flygplats har Danmark en internationell flygplats som ger näringslivet och resande tillgänglighet till resten av världen långt utöver vad invånarantalet i vår region motsvarar. Det låter sig bara göras om CPH är en internationell attraktiv och konkurrenskraftig flygplats. Den positionen ska vi slå vakt om och den nya utbyggnadslagen ger den möjligheten, säger Köpenhamns flygplats vd Thomas Woldbye i ett pressmeddelande.
– Även om coronapandemin har utlöst den värsta krisen i flygplatsens historia som tror vi på en bärkraftig framtid för CPH och dansk flygtrafik. Vi ska arbeta hårt för att hålla positionen som Nordeuropas viktigaste hub för flygtrafik, kommenterar han.
Under 2019 använde 30,3 millioner passagerare Köpenhamns flygplats till utresa, ankomst eller transfer. CPH tror på en fortsatt tillväxt efter pandemin på 2–2,5 procent per år, vilket skulle ge omkring 55 miljoner passagerare 2045.