CORSIA innebär att flygbolagen måste köpa utsläppsrättigheter för de utsläpp de ger upphov till, vilket ska öka användningen av biobränslen och bränslesnålare flygplan samt driva på teknikutvecklingen, bland annat med hybridmotorer och eldrift. Målsättningen är att flyget ska ha en koldioxidneutral tillväxt från 2020 års nivå och att koldioxidutsläppen ska halveras fram till år 2050.
Men mitt under förhandlingarna, som leds av FN:s civila luftfartsorganisation ICAO, växer nu kritiken inom flera miljöorganisationer som är oroade över att regelverket inte kommer att bli tillräckligt långtgående och transparent.
För att vända utvecklingen i förhandlingarna har den internationella koalitionen för hållbart flyg, International Coalition for Sustainable Aviation – där bland andra, WWF och amerikanska Environmental Defense Fund ingår – vänt sig direkt till regeringarna i flera av EU:s medlemsländer.
”Europa har varit ledande i kampen mot klimatförändringar och vår uppmaning riktar sig särskilt till EU:s ledare; EU måste nu sätta hård press på ICAO så att avtalet om flygets minskade klimatutsläpp blir en framgång”, säger Annie Petsonk, på Environmental Defense Fund, i en kommentar.
Förhandlingarna om CORSIA beräknas pågå fram till den 15 mars.