Rickard Ravdsepp, 32, skulle hösten 2011 flyga till Hong Kong, men Finnair ställde in hans resa. Fyra år senare sökte han kompensation och efter två år i domstol fick han med hjälp av Ifdelayed ut 6000 kronor i ersättning.
Svenska resenärer har tidigare haft tio år på sig att begära den här typen av ersättning, men Högsta domstolen satte i mars i år en ny praxis som innebär att reklamationen måste göras inom två månader. Finnair begärde då nästan direkt resning i Rickards mål och krävde att få tillbaka de pengar som han fått utbetalt.
– Jag fick hem 50 sidor från domstolen där det stod att Finnair begärt resning och att jag hade 14 dagar på mig att svara. Annars kunde jag riskera att få betala tillbaka pengarna och dessutom stå för flygbolagets rättegångskostnader, säger Rickard Ravdsepp.
Erik Tengvall, jurist och grundare av Ifdelayed, är specialist på flygmål och den som drivit Rickards mål i domstolarna.
– Vi var övertygade om att domstolen skulle gå på vår linje men det var såklart ändå väldigt skönt, inte minst för min klient som är väldigt lättad över att han slipper återbetala de pengar han fått ut och redan spenderat, säger Erik Tengvall.
I och med att domstolen avslår resningsansökan kan flygbolag alltså inte återkräva ersättning från de närmare 200 000 svenskar som reklamerat mer än två månader efter sin resa och sedan fått ersättning utbetald. Att just Finnair begärde resning var inget som förvånade Erik Tengvall.
– För mindre än en månad sedan svartlistades Finnair av den finska konsumentnämnden för att de snålade med ersättningar. De är notoriskt dåliga på detta så jag räknar med att vi får fortsätta göra stämningar för att deras passagerare ska få sin lagstadgade ersättning, säger Erik Tengvall.