Enligt prognosen drivs det ökade flygandet framför allt av att många människor i världen väntas få det ekonomiskt bättre och röra sig in i medelklassen. Det gör också att prognosmakarna räknar med att de då vill börja flyga.
Uppgången väntas bli särskilt stor i Indien, Kina, andra länder i Asien samt i Mellanöstern. Jämfört med tidigare prognoser är det framför allt Indien, världens största land i folkmängd, som sticker ut.
Indien väntas gå från nuvarande 0,1 flygresor per person och år till att under 2043 göra 0,4 flygresor per person och år. Europa går som jämförelse från 1,7 till 2,9 flygresor per person och år.
För flygplanstillverkarna innebär det ökade flygandet att de kan sälja betydligt fler plan till flygbolagen. De kommande 20 åren handlar det om cirka 42 000 nya plan. Många äldre plan fasas samtidigt ut och den globala flygplansflottan väntas i periodens slut bestå av drygt 48 000 stora civila plan.
De nya planen är mer effektiva och ger enligt Airbus därmed också 25 procent lägre utsläpp. Fast det räcker inte för att nå flygbranschens mål om att ha nollutsläpp till 2050.