Företaget Cirium, som analyserar luftfart, släppte i förra veckan sin senaste Global On-Time Performance-rappport. Definitionen av punktlighet som Ciricum använder, är ett flyg som anländer på sin slutdestination inom 15 minuter från planerad ankomsttid.
Enligt data insamlad i augusti var 85,76 procent av spanska Iberias flyg i tid. Det är därmed det mest punktliga flygbolaget i Europa.
Näst bäst är norska Norwegian Air Shuttle, 84,61 procent av deras flyg landade i tid.
Därefter följer österrikiska Austrian Airlines, spanska Air Europa och finska Finnair som alla erbjöd sina kunder punktlighet på över 80 procent av sina flygningar.
På plats tio hamnar nederländska KLM, det flygbolag som under perioden hade flest flyg i luften – 21 861 stycken. Spanska Vueling, på plats åtta, hade med 21 672 flyg näst flest i luften. Punktliga Iberia hade däremot 15 237 flyg i luften under augusti.
Iberia är också det tredje mest punktliga flygbolaget i världen. Bara colombianska Avianca – med 86,86 procent av sina flyg i tid – och qatariska Qatar Airways – med 85,77 procent – är bättre ur ett globalt perspektiv.
Topp 10: De mest punktliga flygbolagen i Europa
1. Iberia
2. Norwegian Air Shuttle
3. Austrian Airlines
4. Air Europa
5. Finnair
6. Norwegian Air Sweden
7. LOT Polish Airlines
8. Vueling
9. Icelandair
10. KLM