Det är inte första gången som IATA:s chef Willie Walsh vill uppmärksamma om vad organisationen uppfattar som fallgropar i lagstiftningen.
Det gäller framför allt flygskatter då IATA:s siffror för oktober visar att den globala efterfrågan på flyg mätt i passagerarkilometer ökade med 7,1 procent jämfört med samma period 2023. Den totala kapaciteten, mätt i personkilometer (available seat kilometres, ASK), ökade under samma period med 6,1 procent jämfört med i fjol. Under perioden låg kabinfaktorn (antalet passagerare ombord) på 83,9 procent – en 0,8-procentig ökning jämfört med oktober 2023.
– En fortsatt stark och stabil efterfrågan är goda nyheter, men lika viktig är den stadiga förbättringen av kabinfaktorn. Den visar vilket bra jobb branschen gör för att för att flyga människor mer effektivt. ASK har ökat från cirka 67 procent på 1990-talet till över 83 procent i dag. Politiker som funderar på att börja beskatta passagerare [bort från flyget] för att minska utsläppen gör klokt i att notera detta, säger Willie Walsh.
– Även om färre flyger för att skatter gör det för dyrt betyder inte det automatiskt att utsläppen minskar eftersom planen fortfarande flyger, men med färre passagerare ombord. Det skulle vända decennier av med möda uppnådda framsteg. Planen behöver vara fulla för att generera de ekonomiska och sociala fördelarna med resor, med så minimala utsläpp som möjligt.
IATA:s oktobersiffror visar att den internationella efterfrågan på flyget steg 9,5 procent jämfört med oktober 2023. ASK ökade med 8,6 procent jämfört med fjolåret.
Inrikes steg efterfrågan med 3,5 procent; ASK med 2 procent.
Internationell passagerartrafik växte i samtliga regioner. Europa hade den högsta genomsnittliga kabinfaktorn på 85,7 procent.