“Förkommet bagage är ett av flygbranschens mest svårlösta problem”
Till och med International Air Transport Associations egen generaldirektör Willie Walsh har nyligen medgivit, att han under 35 år aldrig checkade in bagage i rädsla över att det skulle tappas bort av flygbolagen.
IATA vill nu skapa gynnsammare förutsättningar för kommunikationen mellan olika flygbolag samt flygplatser. Det första steget är ett pilotprojekt som ska lanseras senare i år, inriktat på digital kontakt mellan olika instanser när bagage växlar händer.
Enligt IATA har ett sådant kommunikationssystem potentialen att möjliggöra för flygbolagen att dela nödvändig information – till exempel geolokalisering och bilder på bagage – som nuvarande, äldre system inte kan.
Förkommet bagage är ett av flygbranschens mest svårlösta problem. Enligt en årsrapport från SITA – ett teknikföretag som arbetar med att utveckla väskspårning och beröringsfri bag-drop – tappades 6,9 per 1 000 globalt hanterade väskor bort i fjol.
Antalet borttappade väskor på internationella rutter, under vilka det är vanligt att resenärer flyger med mer än ett flygbolag, är högre: 12,1 per 1 000.
En knäckfråga i hanteringskedjan av incheckat bagage är just transfer från ett flygbolag till ett annat – ett tillfälle då informationsöverföringen mellan de olika flygbolagen är nödvändig, men inte alltid fungerar. Under 2023 var den i särklass vanligaste orsaken till försenat bagage, 46 procent, olika fel som uppstått vid transfer.
Enligt IATA:s 2023 World Passenger-undersökning är bagagehantering en av största källorna till resenärers missnöje med vad som upplevs vara inom flygbolagens kontroll.