Annons:

Premium

IATA-chef: Europa måste följa efter USA om flygets utsläpp ska minska

SvD har intervjuat Rafael Schvartzman, Europachef för flygbranschens internationella organisation IATA. Han är orolig att biljettpriset sticker iväg när flyget måste använda förnybart flygbränsle. – Tänk hur det skulle slå mot biljettpriset om flygbolagen måste betala tre-fem gånger mer för bränslet. Priset på förnybart flygbränsle måste bli mer konkurrenskraftigt, säger Rafael Schvartzman.

”Vi ser en uthållig återhämtning. Affärsresenärerna märker att vi människor behöver mötas ansikte mot ansikte”

Han vill att politikerna i Europa följer USA i spåren och försöker få fart på tillverkningen av förnybart flygbränsle. En produkt som tillverkas av gammal matolja, slakteriavfall, alger, restprodukter från skogen och liknande.

– Det sker inte tillräckligt mycket tillverkning av förnybart flygbränsle och varenda liter som kommer fram köps direkt, säger Rafael Schvartzman.

 Eftersom bränslet står för en tredjedel av flygbolagens kostnader betyder ett högre bränslepris också mycket för vad det kostar att flyga.

Hur det ska gå till har han inget riktigt svar på skriver SvD. Rafael Schvartzman hänvisar till att det sker mycket teknisk utveckling.

Utmaningarna kan leda till att flygandet på lång sikt inte ökar så mycket som beräknat. 

Men just nu går det, som Rafael Schvartzman konstaterar, uppåt igen.

Efter att den långa covid-nedstängningen tog slut var det först de vanliga privatresenärerna som kom tillbaka. Affärsresenärerna tvekade däremot.

Nu har också de som reser i jobbet börjat flyga mer. Även om nya digitala vanor ändrat en del.

– Vi ser en uthållig återhämtning. Affärsresenärerna märker att vi människor behöver mötas ansikte mot ansikte, säger Rafael Schvartzman till SvD.