Ett manuellt system för återbetalning vid uteblivna resor gör att hundratusentals SAS-kunder fortfarande väntar på sina pengar, rapporterar norska E24. Många flygbolag gick över till ett manuellt system i början av coronakrisen – men SAS är ett av få bolag som valt att fortsätta med det, enligt ett dokument hos norska Luftfartstilsynet som sajten tagit del av.
Enligt SAS har man inte återgått till det digitala systemet för att säkerställa att allt går korrekt till.
– Vi vill ha kontroll över inkommande fordringar för att säkerställa att vi betalar tillbaka rätt belopp, även om det tar längre tid, säger presschefen på SAS i Norge John Eckhoff till E24.
Flygexperten Espen Andersen vid norska Handelshögskolan BI tror inte på SAS förklaring till varför de hanterar återbetalningar till kunder manuellt, skriver E24.
– Jag tror att SAS använder ett manuellt system som en ursäkt därför att de inte har pengar, säger Andersen till sajten.
Däremot har han sympati för strategin. Eftersom det står mellan att fördröja återbetalningarna eller gå i konkurs med tusentals uppsägningar som följd är valet enkelt, säger Espen Andersen till E24.
5 kommentarer