Grattis till nya jobbet som chief information officer på SAS. Varför valde de dig?
Mer generellt tror jag att min breda erfarenhet från både affärs och digitalutveckling i branscher som verkligen utsatts för disruption var en bidragande faktor. Att jag också har en djup teknisk bakgrund och erfarenhet av drift av operationell komplex IT miljö, var nog inte en nackdel. Min passion är att nyttja tekniken för att utveckla affären.
Vad gör en chief information officer hela dagarna?
Tillsammans med teamet (IT och Digital- avdelningen) säkerställer vi och utvecklar våra digitala och IT lösningar, så att de fungerar i en operationell verksamhet 24/7. I mitt ansvar ligger både infrastrukturen sett till IT, men också att alla verksamhetssystem och alla digitala lösningar för våra interna och externa kunder.
Du ska göra SAS än mer digitalt om vi förstås SAS pressmeddelande. Hur?
Att dra nytta av digitaliseringens alla möjligheter. Att nyttja ny teknologi till SAS fördel. Vi lever i allt mer digitaliserad värld, där flygbranschen genomgår en transformation från manuellt till automatiserat.
Vad tycker du om SAS senaste reklamfilm?
Intressant att en reklamfilm skapar så starka reaktioner, säger en del om styrkan i varumärket. SAS är stolta över vårt skandinaviska arv och det var syftet att visa, tråkigt att budskapet gick förbi.
Flera i personalen har varit skeptiska, förstår du dem?
Alla har rätt till sin personliga åsikt. Jag som tidigare anställd inom media-industrin kanske har en annan syn på reklamfilmens uppgift, och inte riktigt ser på den på samma sätt.
Din viktigaste lärdom från Postnord?
Hur det är att arbeta i en regulatorisk verklighet som begränsar möjlighet att driva verksamheten på mest effektiva sätt. Regelverks ändringar är svåra att få till och de hänger aldrig med teknik utvecklingen.
Du har även varit på Bonnier News, vad lärde du dig där?
Att det handlar om journalistiken, det är kärnan. Den är viktig ur alla aspekter. Personligt, affärsmässigt och samhällsmässigt. Också hur viktigt det är att verkligen ta till sig och nyttja alla möjligheter med digital utveckling, men också hur viktigt tempo är i förändringen. I en dagstidnings verksamheten är varje minut viktig, precis som ett flygbolag.
Hur börjar du din arbetsdag?
Jag börjar min arbetsdag med att alltid uppdatera mig själv och prioritera, då ingen dag är den andra lik.
Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
Inget.
Reseindustrins största utmaning?
Vi ser en förändring i omvärlden, där hållbarhet har blivit ett viktigt fokusområde. Vi måste ta detta på största allvar, vilket jag är stolt över att SAS gör. Vissa pratar om att sluta flyga, det tror jag inte på, låt oss istället nyttja de utvecklingsmöjligheter som finns och kommer att finnas för att lösa det. Jag vill inte se en värld som inte reser. Att resa skapar kulturutbyte, föder fram ödmjukhet, förståelse och kunskap. Hållbarhet handlar om nytänkande och att hitta lösningar inifrån. SAS arbetar med hållbarhet för att säkra generationers resande.
Namn: Charlotte Svensson
Titel: Executive Vice President and Chief Information Officer
Familj: Man och barn
Ålder: 52
Bor: Ekerö
Senaste resa: Baserna Köpenhamn och Oslo
Favorithotell: Rambagh palace, i Jaipur.
Favoritfärjebolag: Pendelbåten mellan Ekerö och stan, fantastiskt!
Favoritreseapp: SAS appen, där du förutom kan boka resa, se ditt Eurobonus konto, kan ta del av vårt resemagasin Scandianavian Traveler och meny ombord. I övrigt är jag en frekvent användare av alla reseappar.
Flygbolag som jag åker helst med: Har varit en frequent flyer med SAS, väldigt länge. Har alltid prioriterat att resa med SAS redan innan jag tillträdde min nya tjänst.
Favoritdestination: Hem till Värmland.
Min drömresa: Bora Bora.
Detta vet vi inte om dig: Jag har en stor familj, 4 egna barn, 4 bonusbarn och 2 hundar.