Annons:

Hemsidor fortsätter vilseleda resenärer

Europeiska flygbolags hemsidor fortsätter att vilseleda kunder med felaktiga priser och oskäliga avtalsvillkor.

Av 386 webbplatser som förra året kontrollerades av konsumentmyndigheter, visade sig 137 uppge fel priser eller fel information. Sedan dess har bara hälften bättrat sig, visar den uppföljning som EU-kommissionen initierat. Det handlar ofta om rutor som redan är ikryssade och måste klickas bort för att resenären ska slippa extra kostnader, eller villkor som bara uppges på ett främmande språk, skriver Di.se.
Problemen gäller både traditionella flygbolag och lågprisbolag och nu anser Megleva Kuneva, kommissionär för konsumentfrågor, att krafttag måste till.
Nya regler med hårdare krav på biljettinformation är på väg genom EU:s lagstiftningsmaskineri, uppger Europa-Nytt.
Sverige är ett av tolv EU-länder samt Norge, som ingår i halvtidsrapporten.

Kommentarer är stängda.