De senaste 20 åren har 20 personer dött i helikopterkrascher under turistflygningar i New York. Vid andra tillfällen har helikoptrar nödlandat i Hudsonfloden eller East River utan dödsoffer.
Rundtur med helikopter mellan skyskraporna blev omåttligt populärt redan för 50 år sedan. 2016 tvingades New Yorks stadsfullmäktige begränsa antalet flygningar till 30 000 per år. Då flyttade flera företag verksamheten till grannstaden New Jersey.
Helikoptrar låter mycket, släpper ut stora mängder avgaser och beskrivs skämtsamt som ”100 000 reservdelar som flyger i tät formering”. Därför har krav länge framförts på begränsningar eller förbud av turistflygningar över tätbebyggda områden.
Olyckan förra torsdagen var ovanlig genom att helikoptern bröts sönder i luften, varvid både huvudrotorn och stjärtbommen lossnade i luften. Ögonvittnen berättar om en ”explosion” som slet bort rotorn, vilket kan antyda att växellådan havererat.
Med en intakt rotor kan piloten nödlanda vid motorstopp genom att ”frikoppla” och autorotera ner till marken i kontrollerad fart. Men denna gång föll resterna av helikoptern som en sten ner i Hudsonfloden.
Luftfartsmyndigheten FAA (Federal Aviation Administration) beslöt under söndagen att dra in det olycksdrabbade företagets flygtillstånd under tiden som haveriutredarna i NTSB (National Transportation Safety Board) utreder olyckan. Utredningen försvåras av att helikoptern inte hade någon färdskrivare, så kallad svart låda.