Annons:

Premium

Här är Skavstas stora utmaningar

Skavsta är en av Sveriges största flygplatser. En av få som drivs om ett kommersiellt bolag bortom statlig och kommunal insyn. Travel News har intervjuat Mats Rodgerson, kommersiell chef på Skavsta.

Skavsta flygplats är redan i dag landets tredje största flygplats när vi pratar utlandsresor. 2,2 miljoner passagerare flög 2018 från flygplatsen söder om Stockholm. Före är Arlanda och Landvetter, precis bakom kommer Sturup. Det tar en dryg timme med flygbuss från Stockholm till Skavsta och den dag Ostlänken är klar kommer det att ta 37 minuter. Men det kommer att dröja till tidigast 2033.

– Spåren kommer att gå precis utanför terminalen. Det förutsätter mark genom långtidsparkeringen, säger Mats Rodgerson, kommersiell chef på Skavsta med förflutet på Swedavia på en pressträff. Projektet har varit på gång länge och 1999 kom Skavsta med i planeringen.

Ostlinjen är del av den nya regeringens satsning på höghastighetståg. Ostlänken ingår i 73-punktsprogrammet, men tåget till Nyköping och Skavsta sticker ut i det att finansieringen är klar.

Var resten av de totalt 400 miljarderna som krävs för att bygga höghastighetståg mellan Sveriges tre stora städer ska komma från är fortfarande oklart.

Tillbaka till Skavsta.

Flygplatsens tillväxt idag är 4 procent. Två flygbolag landar och lyfter från Skavsta: Ryanair och Wizz Air. Det irländska bolaget är störst med 60 procent av trafiken.

För tjugo år sedan investerade Nyköpings kommun 50 miljoner för att etablera Skavsta som ett alternativ till Arlanda. Man tävlade med Västerås om att bli sekundärflygplatsen till Arlanda och vann. Drygt 100 000 passagerare flyger idag från Västerås. Skavsta ägs i dag det franska bolaget Vinci. Totalt driver bolaget 45 flygplatser runt om i världen.

Hur ska Skavsta växa?

– Vi har ett otydligt varumärke, många som bor i regionen har ännu inte flugit från oss. Vi måste bli tydligare. Men faktum är att vi har lika många i vårt upptagningsområde som Arlanda om vi drar cirkel runt flygplatsen på 20 mil: 4,3 miljoner människor, inom tio mil finns cirka 2,7 miljoner människor, säger Mats Rodgerson.

– Vi är nöjda med att våra senaste ombyggnationer som har fått positiva effekter för våra passagerare med effektiv incheckning och förbättrade faciliteter avseende vår restaurang och möjligheter till shopping.

Det finns rykten som säger  att Swedavia vill ta över Ryanairs trafik till Arlanda. Men för att det ska bli möjligt måste terminal 3 fixas till så att Ryanairs flygplan kan landa utan att behöva docka in i terminalen. I nuläget är detta inte aktuellt, men vad som händer i framtiden vet ingen. Mats Rodgerson har inga uppgifter om att Ryanair vill lämna Skavsta. Hur långt avtal Skavsta har med Ryanair är hemligt.