Annons:

GTA lyfte med flyget i fokus

Tre talare från olika bolag såg till att sätta flyget i fokus under TN Studio på Grand Travel Award den 16 februari. Finnairs förbättringstänk, hur BRA ser på höghastighetståg och hur SAS ska konkurrera genom att vara coola var några ämnen.

Heléne Lidström, marknadschef på Finnair, inledde med att tala om vikten av att ha mångfald i ett företag för att bli framgångsrikt.

– Men vad betyder mångfald? Ålder, kön, etnicitet? Det är superviktigt att vi förstår varför vi ska välkomna mångfald, innan vi sätter det på agendan, sa Heléne Lidström.

Hon exemplifierade med företag som tänker annorlunda.

– Spotify har ett samarbete med Handels i Stockholm. Handels utser den bästa kvinnliga studenten varje år. Hon får börja på Spotify som difference maker och sitta med ledningsgruppen under ett år, med uppgiften att utmana.

Hon sa att Google gått från att strikt rekrytera utifrån bästa cv till att också använda LAX-testet.

– Är det här en person som jag skulle kunna spendera 10 timmar med på LA:s flygplats?

Och hon berättade att när Zalando rekryterar erbjuder de kandidaten att bli upphämtad till intervjun.

– Chauffören är chefen som ska rekrytera. Hur ser vi på olika människor? Det blir en del i rekryteringen.

Per G. Braathen, som är i färd med att lansera BRA som varumärke på det som tidigare bland annat var Malmö Aviation, berättade att inrikesflyget haft noll tillväxt de senaste 25 åren.

– Men vi växer. Och vi är en del av Sveriges kollektivtrafik. Vad sker i kollektivtrafiken de nästa 20–30 åren, frågade Per G. Braathen.

Han tog upp planerna på höghastighetståg, vars investeringskostnad är beräknad till över 300 miljarder kronor.

– Vi menar att det är värdeförstöring. År 2035 kommer världen se helt annat ut. Då kommer bilen drivas av el och inrikesflyget kommer att flyga på fossilfritt biodrivmedel. Men då måste politikerna vilja det.

Eivind Roald, SAS koncerndirektör för försäljning och marknadsföring, berättade att bolaget flyttat sig mer eller mindre 100 procent digitalt på marknadssidan. Därmed lyfte han också vikten av att lyssna på de unga.

– Har du inte rådgivare på 16–25 år är du snart ute, sa han.

I april börjar SAS rulla ut en ny digital plattform och han nämnde ett antal olika digitala tjänster. Det var bland annat digitala bagagetaggar så att du alltid vet var ditt bagage är.

– För att göra ditt liv enklare.

Han nämnde också digitala lounger.

– Vi ska bygga våra digitala lounger så bra att de ska vara grunden för att du vill flyga med oss.

Kommentarer är stängda.