Annons:

Premium

Genvägar förbi flygplatsköer skapar nya problem på Schiphol

Det har varit den mest kaotiska sommarsäsongen i i nutid på många flygplatser och äntligen har en normalitet närmat sig. Men på en plats lever de kvar: Amsterdams flygplats Schiphol, där enorma köer, pågående personalstrider och annat fortsatt att skapa problem. Text: Janne Sundling

”För Schiphol har det betytt ett år då de gått från att vara ett högt respekterat flygnav till en passagerarmardröm”

Nu finns det genvägar för stressade Amsterdamresenärer: de som har råd 

Betalar sig enklare passage med Schiphols VIP-tjänst. Med en egen linje till säkerhetskontroll, en privat lounge och limousineservice, kostar det från 617 euro upp till 1 250 euro för en passagerare.

Men så många har köpt tjänsten att flygplatsen har varit tvungen att pausa nya medlemskap på obestämd tid, skriver Condé Nast Traveller. Schiphol har för närvarande inte nog med personal för att hantera tillströmningen i VIP-tjänsten. 

– Vi jobbar på att utöka antalet anställda, men samtidigt har det alltid varit en exklusiv tjänst. I nuläget kan vi inte ge ett datum när tjänsten kommer att öppna igen för alla nya medlemmar, säger Madelon van der Hof, talesperson för Schiphol.

Ett annat erbjudande, Privium, som ska ge kortare ledtider, är också på is till åtminstone slutet av 2022. Också här beroende på brist på arbetskraft och en ökningen av nya medlemmar.

För Schiphol har det betytt ett år då de gått från att vara ett högt respekterat flygnav till en passagerarmardröm.

Bristen på arbetskraft efter pandemin blev märkbar i april men har fortsatt under hösten, vilket resulterat i timslånga köer. Personalbrist har även påverkat andra verksamhetsområden som bagagehantering.

KLM, huvudflygbolaget på Schiphol, har drabbats särskilt hårt. Flygbolaget rapporterade förluster för tredje kvartalet på 175 miljoner euro, vilket inkluderade kompensation till resenärer samt inkomstförlust på grund av problemen. 

Dessutom har KLM och andra flygbolag tvingats minska flygkapaciteten på Schiphol, eftersom flygplatsen har infört ett passagerartak till och med mars 2023 som kommer att minska KLM:s kapacitet med cirka 22 procent. Inställda flyg på Schiphol, ibland i sista minuten, sker fortfarande.

Mitt i problemen avgick flygplatsägaren Royal Schiphol Groups vd Dick Benschop den 15 september, efterträdaren Ruud Sondag, utsågs den 21 oktober till tillfällig VD till och med den 31 augusti 2023.

I början av oktober tillkännagav Schiphol planer på löneökningar för säkerhetspersonal, samt bättre scheman och förbättrade villkor för anställda. 

Många flygexperter kritiserar dock Schiphols hantering av sina problem som otillräcklig och förvirrande – särskilt med tanke på att ordningen är återställd på andra flygplatser som också haft problem, som London Heathrow.

Den nederländska regeringen har också planer på att minska antalet tillåtna flygningar från cirka 500 000 till 444 000 för att minska buller och luftföroreningar. Schiphols ledning och flygbolag har riktat skarp kritik mot flytten.