Under året lanserar flertalet flygbolag mängder av olika nymodigheter i diverse olika kabinklasser. I grund och botten handlar allt om att maximera intäkter i kombination med ökad bekvämlighet – det här är fyra nyheter som särskilt sticker ut.
1. Air New Zealands SkyNest
Det har susats om det i flera år, Air New Zealands så-kallade SkyNest – och från och med september är det äntligen dags.
SkyNest är inte helt olikt en liggvagnskupé på tåg. De består av sex bäddar placerade mellan premium och vanlig ekonomiklass ombord flygbolagets Boeing 787 Dreamliner-plan som trafikerar särskilt långväga sträckor. Bland annat rutterna mellan Nya Zeeland och USA som kan ta upp till 17 timmar.
Resenärer kan boka fyra timmar i SkyNest per resa. Kostnaden ligger på motsvarande 4 100 till 6 150 kronor, detta ovanpå priset för själva flygbiljetten.
2. Lufthansa Allegris premium economy samt förstaklassviter
Lufthansas premiumkoncept Allegris innebär att hundratals av bolagets nya A350 och B787-9-plan, samt mängder av dess redan existerande plan, ska förses med den nya Allegris-interiören. Inom konceptet finns bland annat sviter med stängbara dörrar i både business- och förstaklass.
Det senaste Allegrissätet inom premium economy skapar avskildhet som påminner om business. Som rygg har de exempelvis ett podliknande skal vilket innebär att fällandet av sätet inte påverkar passageraren bakom. De är även skapade med fotstöd, drinkhållare i armstödet, klädhängare, läslampa, 15,6”-skärmar med bluetooth, USB-portar och brusreducerande hörlurar. Först ut erbjuds de under våren på Lufthansas A350- och 787 Dreamliner-plan.
Även Allegris förstaklasserbjudande i form av nya sviter sticker ut. Varje svit är indelad med väggar och skjutdörrar som nästan når taket för utökad avskildhet. Sätena går att fälla helt horisontellt, och är utrustade med system som gör det möjligt att individuellt reglera och anpassa temperaturen. Inuti sviten finns även matsalsbord, 32”-skärm och garderob. Varje svit kan ta upp till fyra passagerare.
3. Japan Airlines premium economy
JAL:s nya A350-1000-plan togs i bruk i slutet av september förra året, beskrivs som bolagets flaggskeppsplan och trafikerar än så länge rutten New York JFK–Tokyo Haneda.
Precis som Lufthansas Allegriskoncept har sätena i premium economy en fixerad hård rygg som innebär att fällandet inte inkräktar på den bakre grannens utrymme. Men det är också de första premium economy-sätena i världen med motoriserad lutningsfunktion à la businessklass. Även fotstödet är motoriserat och det finns skiljevägg mellan sätena för mer avskildhet.
Passagerare har tillgång till 16”-skärmar med bluetooth, brusreducerande höglurar och laddningsportar för USB-A och USB-C.
4. Air Frances La Première förstaklass
Sist men inte minst har Air France omarbetat hela La Premières förstaklasskabin. Vilken inom kort kommer att bestå av fyra privata sviter på de flesta av bolagets 777–300-plan.
Sviterna, som sträcker sig över hela fem fönster, är de längsta på marknaden och inuti dem finns tre valmöjligheter: säte, soffa och säng. Det finns förstås även garderob och förvaringsutrymmen, och påtaglig känsla av hotellrum.
Maten är lagad av Michelinkockar som Emmanuel Renaut (avresa Paris), Julien Royer (avresa Singapore) och Dominique Crenn (avresa Miami, Los Angeles och San Francisco). Bakverken är påhittade av Angelo Musa och vinlistan inklusive alla champagner vald av Paolo Basso, en av världens främsta sommelierer.
Hela servisen är också signerad namnkunniga designers, så som porslin från Bernardaud och bestick från Christofle.