”Vi måste först bli klara med integrationen av Widerøe innan vi gör något mer”
Varför har det gått bra?
– Det är många anledningar. Vi har lyckats fylla planen bättre. Vi ligger på en kabinfaktor på 87 procent, det är mycket bra. Vi har lyckats hålla uppe priserna och nere kostnaderna.
Norwegians flotta består idag av 87 plan. Det ska räcka lovar Geir Karlsen även under den betydligt mer hektiska sommarsäsongen. Förutsatt att Airbus levererar de två A320 Max som utlovat. Det är under sommarmånaderna som människor vill flyga som mest. Det är alltså då Norwegian tjänar pengar så att man kan överleva även under vintern. I rapporten aviseras en vinstprognos på 2,5 till 3,2 miljarder. Alltså ungefär vad SAS tjänade sitt bästa år någonsin 2019 före pandemin.
Årets sommarsäsong innebär en kapacitetsökning med 15 procent jämfört med förra året. Några direkta kommentarer till att SAS inom kort kommer att bli en del av Air France-KLM-koncernen har inte Geir Karlsen. Men han lovar att följa utvecklingen “mycket noga” och att det är “spännande”.
Förra sommare-n presenterade Norwegian tillsammans med Strawberry planerna på ett nytt bonussystem för sina kunder. Enligt Strawberries ägare Petter Stordalen skulle det nya poängsystemet bli minst lika betydelsefullt som euron för Europa. Denna målbild får Geir Karlsen att skratta.
– Bara för att jag inte protesterat innebär det inte att jag håller med om allt.
Det revolutionerande poängsystemet lyser ännu med sin frånvaro, men det är fortfarande “live” enligt Geir Karlsen. Exakt hur det ska utformas tycks ännu inte klart, men i grunden är det ett cash-back-system. Alltså en form av allmän rabatt till skillnad från SAS poängsystem Eurobonus vars främsta syfte är att fylla outnyttjad kapacitet och på detta sätt knyta kunderna närmare sig.
– Vårt system kan innehålla rewards som fast track och en extra resväska, lovar Geir Karlsen.
När det faktiskt ska lanseras vill han inte avslöja för Travel News.
Nyligen köpte Norwegian det norska inrikesflygbolaget Widerøe. Enligt Karlsen går fusionen bra, men några planer på att köpa Wideröe motsvarighet i Sverige: BRA flyg har han inte för närvarande.
– Vi måste först bli klara med integrationen av Widerøe innan vi gör något mer.
Det finns inte heller några drömmar om att börja flyga longhaul inom överskådlig tid. Under Norwegians förra ägare och grundare Björn Kjos ledning expanderade Norwegian våldsamt och flög över hela världen. Det gick bra initialt, men visade sig bli en katastrof under pandemin. Bolaget räddades då undan konkurs av pengar från norska staten och en rekonstruktion. Alltså precis den process som SAS genomgår just nu.
Jag avslutar med att fråga Geir Karlsen om jag glömt något viktigt att fråga om, men han lovar att jag fått med allt.