Annons:

Första elflyget från en svensk flygplats

Först i luften med ett elflygplan från en svensk flygplats var Swedavias flygplatschef på Stockholm Bromma Airport, Mona Glans. "Det var en helt fantastiskt känsla att sväva tyst däruppe" utbrast Mona när hon efter en 10-minuters provflygning åter stod på backen.

För förevisningen av det första serietillverkade elflygplanet i världen stod den ideella och svenska föreningen EcoFlight, som bildats av privata flygklubbar och intressenter för att driva på utvecklingen av ett miljövänligare allmänflyg och tillverkaren, slovenska Pipistrel.

”Vi tappar medlemmar och ser möjligheterna med modernt elflyg som ett sätt att locka nya genom hållbar och grön teknik” säger Hans Dunder som är ordförande i EcoFlight.

Planet som visades upp var en tvåsitsig, helelektrisk Alpha Electro som behöver cirka 45 minuters laddning för att kunna flyga en timma.

Slovenska tillverkaren Pipistrel producerar idag 18 flygplan i månaden. Ett 20-sitsigt flygplan för kommersiellt bruk är under utveckling, liksom utveckling av framdrift med bränsleceller och vätgas.

Pipistrel har cirka 150 anställda vid en fabrik i Slovenien och en fabrik i Italien. Ytterligare en fabrik ska stå klar i Kina vid årsskiftet och ska då kunna producera 500 flygplan om året till den kinesiska marknaden. Den indiska försvarsmakten är redan idag ett av bolagets större kunder, där elflygplanen används som skolflyg för träning av piloter.

Den tvåsitsiga Apha Electron som nu turnerar runt i Sverige är samma flygplansmodell som Swedavias norska motsvarighet, Avinor, köpt in för att inleda arbetet med att elektrifiera Norges inrikesflyg.

Utöver Avinors flygplan har det i Norden endast ett sålts till en kund i Finland. Inget i Sverige – än.

EcoFlight och Pipistrel har under veckan som gått besökt Falköping, Bromma och Lidköping. Under helgen visas flygplanet upp på Säve flygplats i Göteborg för intresserade.

Kommentarer är stängda.