Enligt konsumentreglerna ska resenärer inte behöva vänta mer än sju dagar på återbetalning för inställda flyg. Men under pandemin har många resenärer fått vänta betydligt längre än så. Och det här kan SAS få betala dyrt för, genom Konsumentombudsmannens beslut. Juristen Gunnar Wikström leder processen mot SAS.
– Vi har beslutat att utfärda två förelägganden. Och i det här fallet är då föreläggandena förenade med ett vite på en miljon kronor.
Beslutet innebär att om SAS inte har kommit ikapp med återbetalningarna vid årsskiftet, det vill säga om det fortfarande finns kunder som har väntat i mer än sju dagar på återbetalning, kan en domstol på Konsumentombudsmannens begäran ge sas ett vite på en miljon kronor. Därefter riskerar SAS att straffas med en miljon i vite varje månad i ett år framöver, om man inte betalar kunderna i tid, beskriver Gunnar Wikström för SR:s Ekot.
2 kommentarer