När Mabrian, en global plattformen för reseanalys, jämför prognosen för de kommande sex månaderna med samma period 2024, visar Förenade Arabemiraten (+6,1 procent) och Turkiet (+6,3 procent) en tillväxt i internationella flygstolar som ligger nära det globala genomsnittet (+6,5 procent). Dock förväntas årstillväxten av inkommande flygstolar för 2025 vara något lägre än det globala snittet, med en ökning på +3,4 procent för Förenade Arabemiraten och +4,2 procent för Turkiet (jämfört med +6 procent globalt).
Saudiarabien förväntas växa med +8 procent under de kommande sex månaderna och med +5,2 procent under hela 2025. Landet beräknas nå totalt 43,1 miljoner internationella flygstolar vid årets slut.
Saudiarabien har, enligt Mabrians analys, haft den näst snabbaste tillväxten i internationell flyganslutning sedan 2019 (+38 procent), endast slagen av Egypten (+51 procent).
Jordanien förväntas fördubbla den globala tillväxttakten med en årstillväxt på +13 rocent (vilket motsvarar 6,5 miljoner flygstolar). Egypten förväntas öka sin internationella flyganslutning med +11,4 procent under de kommande sex månaderna och med +8,1 procent under hela 2025, vilket motsvarar 28 miljoner inkommande flygstolar.
Andra länder inom Gulfstaternas samarbetsråd (GCC) visar en annorlunda trend vad gäller prognoser för internationell flyganslutning under 2025. Oman, Bahrain och Kuwait beräknas minska sin totala kapacitet av inkommande flygstolar med -3,1 procent, -3,9 procent respektive -4,4 procent. Samtidigt visar Qatar – det fjärde bäst anslutna landet i Mellanöstern och rankat som nummer 25 globalt – tecken på stabilisering efter att ha ökat antalet inkommande flygstolar med +14 procent sedan 2019.
I en mer avancerad fas av flyganslutningsutveckling i regionen förväntas Qatar (+13,6 % sedan 2019) och Förenade Arabemiraten (+14,5 %) nå 32 miljoner respektive 88,9 miljoner internationella flygstolar under 2025.