Annons:

Flygtoppen: Världens största flygbolag

I Nordamerika har bolagen tagit sig ur det värsta stålbadet och i Europa tävlar de om kortdistansrutterna.

Uppåt för flygbolagen

Under 2013 ökade den sammanlagda omsättningen för världens 150 största flygbolag med 3 procent. Tittar vi enbart på Europas 42 största bolag var ökningen något större, 5 procent till 200 miljarder dollar. Den operativa vinsten tredubblades till 6,2 miljarder dollar, samtidigt som nettoresultatet föll något och landade på 574 miljoner dollar. Det visar Airline Business årliga genomgång av den globala flygmarknaden. I Europa står nätverksbolagen inför samma utmaningar idag som före finanskrisen – de expanderande Gulfbolagen som gör allt större anspråk på transferpassagerarna och lågkostnadsbolagen som fortsätter att äta sig in på kortdistansmarknaden.
När det gäller det senare så visar siffror från Airline Business att antalet passagerare hos nätverksbolagens ” big five”, Air France, British Airways, KLM, Iberia och Lufthansa, har ökat med 13 miljoner sedan 2008, det vill säga innan finanskrisen briserade. Idag kan bolagen räkna in sammanlagt strax över 200 miljoner passagerare. Samtidigt har Europas fem största lågkostnadsbolag – EasyJet, Ryanair, Norwegian, Vueling och Wizz Air – ökat med över 70 miljoner passagerare och ligger idag endast 7 miljoner passagerare bakom sina nätverkskollegor.
– Den europeiska marknaden är extra känslig. Det finns fortfarande många små bolag som söker möjligheter att ta marknadsandelar, så nätverksbolagen måste jobba hårt för att försvara sin position, säger Jonathan Kletzel på PwC till Airline Business.

Tittar vi på listan över Europas tio största bolag 2013 så har det dock inte skett några större förändringar på ett år. Överst tronar som vanligt giganterna Lufthansa, Air France-KLM och IAG, därefter följer 2012 års raket Turkish Airlines. Listans enda nyhet hittar vi på plats tio där Virgin Group tagit över efter krisande Alitalia.
Vinstligan toppas dock av två lågkost-nadsbolag – Ryanair och EasyJet. Därefter kommer Lufthansa, Turkish Airlines och Thomson Airlines, medan Air France-KLM, Air Berlin och CSA Czech Airlines kämpar i botten med de största förlusterna 2013.

Tio i topp-europas största flygbolag

Bolag Omsättning 2013 MSEK
1. Lufthansa Group 260 039
2. Air France-KLM Group  221 085
3. IAG 160 805
4. Turkish Airlines 64 241
5. Aeroflot 59 186
6. Ryanair 44 054
7. Easyjet 43 279
8. SAS Group 42 074
9. Air Berlin 35 912
10. Virgin Group 30 688


Blickar vi över till andra sidan Atlanten
ser vi en marknad som efter flera tuffa år med iskalla stålbad och genomgripande rekonstruktioner fått ny luft under vingarna. Den sammanlagda omsättningen för de 25 största bolagen ökade med 216 miljarder dollar och den operativa vinsten med hela 13,7 miljarder dollar (bäst av alla regioner). Nettovinsten blev 12,3 miljarder dollar (mycket tack vare en stor skattevinst hos Delta).
– Det har varit ett tumultartat decennium och flygbolagen har inte kunnat inve-stera i den egna produkten så mycket som man önskat, oss själva inräknat, säger Jeff Foland, marknads- och strategichef chef på United Airlines till Airlines Business.
– Men nu är det andra tider. Nord-amerikanska flygbolag har investerat 4 miljarder dollar för att förbättra bekvämligheten för passagerarna. Det handlar om från ombordprodukten till servicen på flygplatserna.
Helen Becker, flyganalytiker på Cowen, sammanfattar:
– Vi har kommit förbi konsolider-ingsfasen i USA och kommit till nästa fas i tävlingen där flygbolagen tävlar om affärsresenärens gunst. För det är den höga yielden alla vill åt.

Bästa resultaten

Bolag Nettovinst 2013 MSEK
EUROPA  
1. Ryanair  4 573
2. EasyJet  4 045
3. Lufthansa Group 2 710
4. Turkish Airlines  2 306
5. Thomson Airways 1 961
   
NORDAMERIKA  
1. Delta Air Lines  68 658
2. Southwest Airlines  4 912
3. United-Continental Holdings  3 719
4. Alaska Air Group  3 309
5. WestJet  1 694
   
ASIEN OCH STILLAHAVSOMRÅDET  
1. Japan Airlines 10 774
2. Air China 3 837
3. China Southern Airlines 2 918
4. Hainan Airlines Group 2 234
5. China Eastern Airlines 2 221

Sämsta resultaten

Bolag Nettoförlust 2013 MSEK
EUROPA  
1. Air France/KLM Group –15 744
2. Air Berlin –2 729
3. CSA Czeck Airlines –254
   
NORDAMERIKA  
1. American Airlines Group –8 032
2. Endeavor Air  –137
3. Air Transport Service Group –130
   
ASIEN OCH STILLAHAVSOMRÅDET
 
1. Air India  –4 267
2. Jet Airways  –3 928
3. Pakistan International Airlines –2 788

Fem i topp –
Asiens största

Bolag Omsättning 2013 MSEK
1. Qantas 105 644
2. China Southern Airlines 104 517
3. Air China  104 126
4. ANA Group  103 781
5. China Eastern Airlines  96 479

Nordamerikas största

Bolag Omsättning 2013 MSEK
1. American Airlines Group 263 289
2. United-Continental Holdings 249 349
3. Delta Air Lines 246 053
4. Southwest Airlines 115 291
5. Air Canada  77 940

Afrikas största   

Bolag Omsättning 2013 MSEK
1. South African Airways 19 542
2. Ethiopian Airlines 14 012
3. Egyptair  12 377
4. Royal Air Maroc 10 305
5. Kenya Airways 8 019

Sydamerikas största

Bolag Omsättning 2013 MSEK
1. LATAM Airlines Group 86 415
2. Avianca Holdings 30 030
3. Gol Transportes Aereos 26 753
4. Grupo Aeromexico 20 174
5. Copa Airlines 16 989

   
Mellanösterns största    

Bolag Omsättning 2013 MSEK
1. Emirates Group 155 652
2. Qatar Airways Group 54 809
3. Etihad Airways 39 735
4. Saudia 35 176
5. El Al 13 699 

30 största flygbolagen – omsättning 2013

Klicka på bilden för att se i tabellen fullskärm.

Världens 50 största flygbolag

Mätt i antal betalda flugna passagerarkilometer (RPK) 2013

Klicka på bilden för att se i tabellen som pdf-fil. 

Så gjorde vi tabellerna

Världslistan är hämtad ur den ­brittiska flygtidskriften Airline Business (augusti 2014), som årligen ställer ­samman ­statistik över den internationella ­flygmarknaden. Vissa bolag redovisar i amerikanska dollar. För dem som redovisar i lokal valuta har Airline Business först räknat om till dollar. TN har sedan omvandlat till svenska kronor.

Observera att siffror för halvåret 2014 har inhämtats av Travel News hos de svenska och nordiska flyg­bolagen själva.

Omsättningen: Flygtoppen redovisar f­lygbolagsgruppernas omsättning och ­inkluderar i vissa fall även icke flygrela­terad verksamhet.
Resultat: Världslistans resultat är ­nettoresultat. För Sverige- och Nordenlistan avses resultat efter ­finansnetto.
RPK: Förkortningen står för ­revenue ­passenger kilometer, ett mått som anges i miljoner kilometer, och visar ­antalet ­betalda/flugna passagerarkilometer (den sålda kapaci-teten) för respektive ­flygbolag.
ASK: Antalet flugna passagerarsäten ­under året, räknat i kilometer.
Kabinfaktor: Genomsnittlig passagerarbeläggning.

Travel News reserverar sig för eventuella fel som kan ha smugit sig in bland siffror. Research och tabeller: Johanna Jackson.

En kommentar

  1. Kenneth Elnefur: Vilket flygbolag flyger till flest länder 2017