Uppåt för flygbolagen
Under 2013 ökade den sammanlagda omsättningen för världens 150 största flygbolag med 3 procent. Tittar vi enbart på Europas 42 största bolag var ökningen något större, 5 procent till 200 miljarder dollar. Den operativa vinsten tredubblades till 6,2 miljarder dollar, samtidigt som nettoresultatet föll något och landade på 574 miljoner dollar. Det visar Airline Business årliga genomgång av den globala flygmarknaden. I Europa står nätverksbolagen inför samma utmaningar idag som före finanskrisen – de expanderande Gulfbolagen som gör allt större anspråk på transferpassagerarna och lågkostnadsbolagen som fortsätter att äta sig in på kortdistansmarknaden.
När det gäller det senare så visar siffror från Airline Business att antalet passagerare hos nätverksbolagens ” big five”, Air France, British Airways, KLM, Iberia och Lufthansa, har ökat med 13 miljoner sedan 2008, det vill säga innan finanskrisen briserade. Idag kan bolagen räkna in sammanlagt strax över 200 miljoner passagerare. Samtidigt har Europas fem största lågkostnadsbolag – EasyJet, Ryanair, Norwegian, Vueling och Wizz Air – ökat med över 70 miljoner passagerare och ligger idag endast 7 miljoner passagerare bakom sina nätverkskollegor.
– Den europeiska marknaden är extra känslig. Det finns fortfarande många små bolag som söker möjligheter att ta marknadsandelar, så nätverksbolagen måste jobba hårt för att försvara sin position, säger Jonathan Kletzel på PwC till Airline Business.
Tittar vi på listan över Europas tio största bolag 2013 så har det dock inte skett några större förändringar på ett år. Överst tronar som vanligt giganterna Lufthansa, Air France-KLM och IAG, därefter följer 2012 års raket Turkish Airlines. Listans enda nyhet hittar vi på plats tio där Virgin Group tagit över efter krisande Alitalia.
Vinstligan toppas dock av två lågkost-nadsbolag – Ryanair och EasyJet. Därefter kommer Lufthansa, Turkish Airlines och Thomson Airlines, medan Air France-KLM, Air Berlin och CSA Czech Airlines kämpar i botten med de största förlusterna 2013.
Tio i topp-europas största flygbolag
Bolag | Omsättning 2013 MSEK |
1. Lufthansa Group | 260 039 |
2. Air France-KLM Group | 221 085 |
3. IAG | 160 805 |
4. Turkish Airlines | 64 241 |
5. Aeroflot | 59 186 |
6. Ryanair | 44 054 |
7. Easyjet | 43 279 |
8. SAS Group | 42 074 |
9. Air Berlin | 35 912 |
10. Virgin Group | 30 688 |
Blickar vi över till andra sidan Atlanten ser vi en marknad som efter flera tuffa år med iskalla stålbad och genomgripande rekonstruktioner fått ny luft under vingarna. Den sammanlagda omsättningen för de 25 största bolagen ökade med 216 miljarder dollar och den operativa vinsten med hela 13,7 miljarder dollar (bäst av alla regioner). Nettovinsten blev 12,3 miljarder dollar (mycket tack vare en stor skattevinst hos Delta).
– Det har varit ett tumultartat decennium och flygbolagen har inte kunnat inve-stera i den egna produkten så mycket som man önskat, oss själva inräknat, säger Jeff Foland, marknads- och strategichef chef på United Airlines till Airlines Business.
– Men nu är det andra tider. Nord-amerikanska flygbolag har investerat 4 miljarder dollar för att förbättra bekvämligheten för passagerarna. Det handlar om från ombordprodukten till servicen på flygplatserna.
Helen Becker, flyganalytiker på Cowen, sammanfattar:
– Vi har kommit förbi konsolider-ingsfasen i USA och kommit till nästa fas i tävlingen där flygbolagen tävlar om affärsresenärens gunst. För det är den höga yielden alla vill åt.
Bästa resultaten
Bolag | Nettovinst 2013 MSEK |
EUROPA | |
1. Ryanair | 4 573 |
2. EasyJet | 4 045 |
3. Lufthansa Group | 2 710 |
4. Turkish Airlines | 2 306 |
5. Thomson Airways | 1 961 |
NORDAMERIKA | |
1. Delta Air Lines | 68 658 |
2. Southwest Airlines | 4 912 |
3. United-Continental Holdings | 3 719 |
4. Alaska Air Group | 3 309 |
5. WestJet | 1 694 |
ASIEN OCH STILLAHAVSOMRÅDET | |
1. Japan Airlines | 10 774 |
2. Air China | 3 837 |
3. China Southern Airlines | 2 918 |
4. Hainan Airlines Group | 2 234 |
5. China Eastern Airlines | 2 221 |
Sämsta resultaten
Bolag | Nettoförlust 2013 MSEK |
EUROPA | |
1. Air France/KLM Group | –15 744 |
2. Air Berlin | –2 729 |
3. CSA Czeck Airlines | –254 |
NORDAMERIKA | |
1. American Airlines Group | –8 032 |
2. Endeavor Air | –137 |
3. Air Transport Service Group | –130 |
ASIEN OCH STILLAHAVSOMRÅDET |
|
1. Air India | –4 267 |
2. Jet Airways | –3 928 |
3. Pakistan International Airlines | –2 788 |
Fem i topp –
Asiens största
Bolag | Omsättning 2013 MSEK |
1. Qantas | 105 644 |
2. China Southern Airlines | 104 517 |
3. Air China | 104 126 |
4. ANA Group | 103 781 |
5. China Eastern Airlines | 96 479 |
Nordamerikas största
Bolag | Omsättning 2013 MSEK |
1. American Airlines Group | 263 289 |
2. United-Continental Holdings | 249 349 |
3. Delta Air Lines | 246 053 |
4. Southwest Airlines | 115 291 |
5. Air Canada | 77 940 |
Afrikas största
Bolag | Omsättning 2013 MSEK |
1. South African Airways | 19 542 |
2. Ethiopian Airlines | 14 012 |
3. Egyptair | 12 377 |
4. Royal Air Maroc | 10 305 |
5. Kenya Airways | 8 019 |
Sydamerikas största
Bolag | Omsättning 2013 MSEK |
1. LATAM Airlines Group | 86 415 |
2. Avianca Holdings | 30 030 |
3. Gol Transportes Aereos | 26 753 |
4. Grupo Aeromexico | 20 174 |
5. Copa Airlines | 16 989 |
Mellanösterns största
Bolag | Omsättning 2013 MSEK |
1. Emirates Group | 155 652 |
2. Qatar Airways Group | 54 809 |
3. Etihad Airways | 39 735 |
4. Saudia | 35 176 |
5. El Al | 13 699 |
30 största flygbolagen – omsättning 2013
Klicka på bilden för att se i tabellen fullskärm.
Världens 50 största flygbolag
Mätt i antal betalda flugna passagerarkilometer (RPK) 2013
Klicka på bilden för att se i tabellen som pdf-fil.
Så gjorde vi tabellerna
Världslistan är hämtad ur den brittiska flygtidskriften Airline Business (augusti 2014), som årligen ställer samman statistik över den internationella flygmarknaden. Vissa bolag redovisar i amerikanska dollar. För dem som redovisar i lokal valuta har Airline Business först räknat om till dollar. TN har sedan omvandlat till svenska kronor.
Observera att siffror för halvåret 2014 har inhämtats av Travel News hos de svenska och nordiska flygbolagen själva.
Omsättningen: Flygtoppen redovisar flygbolagsgruppernas omsättning och inkluderar i vissa fall även icke flygrelaterad verksamhet.
Resultat: Världslistans resultat är nettoresultat. För Sverige- och Nordenlistan avses resultat efter finansnetto.
RPK: Förkortningen står för revenue passenger kilometer, ett mått som anges i miljoner kilometer, och visar antalet betalda/flugna passagerarkilometer (den sålda kapaci-teten) för respektive flygbolag.
ASK: Antalet flugna passagerarsäten under året, räknat i kilometer.
Kabinfaktor: Genomsnittlig passagerarbeläggning.
Travel News reserverar sig för eventuella fel som kan ha smugit sig in bland siffror. Research och tabeller: Johanna Jackson.
En kommentar