Skatten innebär en extra kostnad om 60 kronor per resa inom Sverige och EU och upp till 400 kronor för längre utrikesresor. Enligt en utredning på uppdrag av regeringen ska skatten leda till färre flygresor och därmed minskade utsläpp av växthusgaser på upp till 2 procent. Experter tvivlar på om detta verkligen kommer att ske.
Flera bolag som Travel News pratat med tror att kostnaden kommer att tas av flygbolagen som får ännu mer pressade marginaler. En annan lösning är att flygbolag flyttar internationell trafik från Arlanda till Kastrup och Helsingfors.
SAS har lagt kostnaden på biljetten.
”Det är en starkt konkurrensutsatt marknad, så hur biljettpriserna förändras framöver återstår att se”, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS till Expressen.
Om skatten får vara kvar eller slopas efter valet i höst återstår att se, dock visar en mätning från DN/Ipsos att stödet för flygskatten ökar. 53 procent av tillfrågade svarar i dag att de är för skatten, vilket kan jämföras med 44 procent i fjol.
Det är i första hand miljöpartiet som varit drivande bakom skatten. De vill även att Swedavia ska verka för att flygresandet minskar på samma sätt som Systembolaget ska se till att drickandet i Sverige inte ökar. Swedavia har idag motsatt planer och vill flygandet ska öka. Regeringen vill nämligen att Arlanda blir Nordens ledande flygplats. Swedavia kommer de närmaste åren att investera 13 miljarder på Arlanda.
En kommentar