Har du ännu inte hunnit se det senaste avsnittet av Travel News Talks? Här guidar vi dig i de viktigaste och mest omtalade delarna i avsnittet.
Vad var det som hände med Ryanairplanet i Belarus?
– Så vitt man vet så kontaktade flygledningen i Minsk piloterna i det här planet redan när de flög in i Belarus luftrum och gjorde ett “red alert” som piloter i regel brukar åtlyda omgående. Man hade alltså ett bombhot som skulle brisera över Vilnius när man landade och därför skulle man landa i Minsk. Av någon anledning så litar inte de litauiska piloterna på detta och man drar ut på processen, kontaktar Ryanair, sätter gasen i botten och försöker flyga ifrån eländet.
– 20 kilometer från gränsen uppenbarar sig då två belarusiska jaktplan framför nosen och gör en mycket bestämd manöver om att man ska landa i Minsk och då väljer piloterna att göra det. Det här är någon slags luftkapning. Senare under dagen får Vilnius trafikledning ett skriftligt meddelande om bombhotet som ska ha kommit från Hamas, sänt över Schweiz är det sagt. En närmare analys i Vilnius av det här dokumentet visar att dateringen är gjord en halvtimme fel i förhållande till när man berättar det för piloterna. Det hela förefaller en aning kloparmässigt.
Har det här hänt tidigare? Denna “statsterrorism” som du kallar det för?
– Det har väl egentligen aldrig hänt på det här viset, med de hot som har ställts och den brutalitet som förekom. Det har hänt att flygplan har tvingats ner förut, men det har aldrig varit ett civilflygplan som har gått mellan neutrala länder.
Vad kommer det att få för konsekvenser?
– Lukasjenka är nog ganska skakad av att det avslöjades från ett så tidigt stadium och konsekvenserna blir ganska hårda, men vi bör skilja på två saker. När man pratar om att inte flyga över Belarus så är det för att skydda resenärer och flygplan, det drabbar egentligen inte Belarus. Men när man hindrar flygbolaget Belavia från att landa i EU så är det ett effektivare hot som kostar pengar för dem.
– Det stora problemet för EU är att den här bojkotten inte gynnar Lukasjenka eller oppositionen, att man isolerar Belarus innebär egentligen bara att man driver Belarus till ett beroende av Ryssland. Det är bara Ryssland som tjänar på det här och frågan är om de var inblandade eller inte. Det lite valhänta beteendet tyder snarare på att det är Belarusiska KGB än ryska FSB som har planerat det. Hamas har också blivit upprörda för att ha blivit anklagade för det här och har kallat vitryssarna för dinosaurier.
Vad kommer att hända om sex månader? Flyger vi över Belarus igen?
– Det är svårt att säga, jag tror att det som är effektivast mot Belarus är sanktioner av annan art än att gå så mycket hårdare mot flyget, så frågan är hur länge Belavia kommer att vara bojkottat. Det hela är invecklat om man spelar också med något väldigt svårt här och det är att det bara finns 55 kilometer öppen gräns mellan Baltikum och kontinentala i Europa som är fritt. Resten är Kaliningrad till vänster och Belarus till höger och det här är en farozon där spänningen nu ökar. Nato kommer också ha en ökad militär närvaro och det finns något mycket större i det här än Piratdådet.
Kommer det bli farligare att flyga?
– Nej, det har skett incidenter tidigare, till exempel när ryssarna sköt ner ett plan över Ukraina, men det glöms bort relativt fort. Men naturligtvis kan inte Väst undgå att straffa Belarus.