Annons:

Premium

Flyget sommaren 2021: Alla gasar, men frågan är hur mycket?

Vad händer i reseindustrin i Sverige och speciellt inom flyget? Travel News har vaskat fram en ögonblicksbild och pratat med Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB, Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA och Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian och Lisa Rönnberg, marknadschef, TUI. Text: Adam Rosander.

Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB, hur ser bokningsläget ut de närmaste månaderna?

– Sedan mitten av januari har vi sett en liten ökning vecka för vecka. Jag hoppas att det fortsätter med tanke på vaccinationsprogrammen. Man har nu mycket kortare framförhållning när det gäller bokningar, en vecka ungefär. Det är svårt att sia om hur det kommer att se ut under sommaren, säger Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB.

Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB

Har ni utökat kapaciteten? 

– Vi har tittat på kapaciteten. Vi kommer att sätta in Saab 2000 på vår linje till Halmstad under den senare delen av sommaren, säger Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB.

Hur ser ni på Ryanairs och Wizz Airs planer i Sverige?

– Såvitt jag kan begripa så kommer Ryanair att flyga till Malmö från Arlanda men vi flyger från Bromma. Det är svårt att säga hur Ryanair kommer att påverka Malmötrafiken, säger Jon Melkersson, vd för Air Leap Aviation AB.

Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA, hur ser bokningsläget ut de närmaste månaderna?

 – Tittar vi framåt ser det ut att bli en bra sommar för resandet i Sverige. Vi har en bokningsingång långt över vad vi förväntat oss och hoppas den trenden fortsätter, säger Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA.   

Har ni utökat kapaciteten?

 – Vi arbetar efter en plan för upprampning av vår trafik och matchar hela tiden kapacitet mot efterfrågan. Så vi utökar trafiken löpande, olika dagar och flera destinationer där Visby sticker ut med stor efterfrågan, säger Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA.   

Hur ser ni på Ryanairs och Wizz Airs planer i Sverige?

– Vi följer såklart det som händer på marknaden. Vi är trygga med vår produkt med klimatsmarta flygplan som flyger på låg höjd och med biobränsle. Samt Bromma flygplats som citynära, snabb och nu också med tvärbanan direkt till dörren, säger Sakarias Ronquist, produkt och intäktschef, BRA, Freja Annamatz, presschef SAS, Sverige

.   

Freja Annamatz, presschef SAS, Sverige, hur ser bokningsläget ut de närmaste månaderna?

– Det vi ser är att kunder bokar tätare inpå och att det börjar strömma in fler bokningar men det är från oerhört låga nivåer, säger Freja Annamatz, presschef SAS, Sverige.

Har ni utökat kapaciteten? 

– Vi kommer att flyga till ungefär 100 destinationer under sommaren och det är i linje med det vi tänkte oss i februari. Vår prognos är att i mitten av juli kommer vi flyga hälften av det vi brukar göra under en normal sommar. Vi får justera kapaciteten ifall det skulle behövas men för närvarande så planerar vi efter en efterfrågan som ligger i linje med vår tidigare prognos, säger Freja Annamatz, presschef SAS, Sverige.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian

– Vi märker en god efterfrågan på resor, både ut till Europa, inom Skandinavien och inrikes. För att ge våra kunder extra flexibilitet på grund av pandemin så erbjuder vi nu gratis ombokning på en resa, både inrikes och utrikes. Vad gäller sol- och baddestinationer så är Barcelona, Dubrovnik, Chania (Kreta), Rhodos, Rom och Burgas (Bulgarien) mest populära, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Har ni utökat kapaciteten? 

 – Vi började flyga från Arlanda för ett par veckor sedan. Vi kommer att trappa upp successivt i takt med att efterfrågan ökar. Nu verkar det som att flygandet kommer att ta fart i takt med att allt fler vaccineras och reserestriktioner lättar. Men, pandemin är väldigt oförutsägbar och läget kan snabbt förändras och det måste man ha i åtanke, både som resenär och vi som flygbolag, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef  på Norwegian.

Lisa Rönnberg, marknadschef, TUI, Hur ser bokningsläget ut de närmaste månaderna?

– När det gäller sommaren så ser bokningsläget för Danmark väldigt bra ut. Det danska vaccinationsprogrammet fortlöper enligt planerna. Danskarna verkar ressugna och Danmark ligger steget före när det kommer till att öppna upp samhället. Förmodligen är det yttre faktorer som påverkar om folk bokar resor. Det svenska vaccinationsprogrammet släpar efter lite. När det gäller Finland och Norge har vi precis fått positiva besked från myndigheterna som vi tror kommer att sätta igång bokningarna ordentligt. När det gäller bokningar inför vintern så kan vi notera ett ändrat kundbeteende. Bokningar till både Thailand och Zanzibar har ökat och man bokar tidigare än vanligt. Det är värt att tillägga att det också går bra för paketen till Kanarieöarna, säger Lisa Rönnberg, marknadschef på TUI.

Har ni utökat kapaciteten?

– Vi har förlängt servicen till Kanarieöarna över sommaren. Normalt sett brukar vi stänga bokningarna i maj men nu kommer det att rulla på löpande. Vi har också ökat kapaciteten till Thailand över jul och nyår på grund av en ökad efterfrågan. Pandemin kommer förmodligen att påverka oss i ett eller två år framöver. Det känns uppenbart att den kommer att påverka oss längre än vad vi trott. Det finns en pandemieffekt som slår ut alla traditionella beteenden. Det finns vissa farhågor beträffande smittspridningen och alla nya varianter av viruset som vi hör talas om. Pandemin är helt enkelt den största makroekonomiska faktorn vi har att hantera, säger Lisa Rönnberg, marknadschef på TUI.