Annons:

Flygbolaget Novair avvecklas

Flygbolaget Novair läggs ner. 137 anställda ska sägas upp och fackliga förhandlingar har inletts. Skälet är att Apollo sagt upp avtalen. Av: Leif Holmkvist.

Novair fyllde 25 år i fjol och flyger med två Airbus A321neo på chartermål kring Medelhavet. Bolaget har länge varit hovleverantör till Apollo, men i fjol sade researrangören upp avtalen.

Eftersom Novair inte hittat några nya kunder har den danske ägaren Lars Thuesen bestämt att avveckla bolaget. Den första oktober ska Novair enligt planerna likvideras. Just nu pågår MBL-förhandlingar om att säga upp de 137 anställda.

Enligt Travel News källor är tanken att återlämna de två flygplanen till leasingbolaget, varefter de ska tas över av SAS. Sen ska trafiken tas över av SAS och BRA flyg, som håller på att utveckla en charter-affär parallellt med rollen som inrikes flygbolag.

Lars Thuesen ligger bakom det danska flygbolaget Jet Time, som gick i konkurs sommaren 2020, men återuppstod året därpå som Jettime. Han är bankman och satt som CFO i SAS koncernledning 1989 – 1993, varefter han blev koncernchef för Airtours. De senaste 20 åren har Lars Thuesen verkat som investerare.  

Travel News har sökt Svensk Pilotförenings sektionsordförande för Novair, Anders Kjellgren, utan att etablera kontakt.

5 kommentarer

  1. Rudolf: Hur kan ni skriva ut spekulationer som ”fakta”? Inget av detta är ut informerat av varken Novair (eller SAS/BRA ang flygplanen).
    • Travel News: Vi har goda källor.
  2. Bo Gustavsson: Tråkig nyhet! Var själv delaktig vid uppstarten av Novar tillsammans med Thomas Rosenqvist och på uppdrag av Footis Coustadalis (Appollos ägare)! Var en spännande utveckling att skriva regelverk och driva godkännande process av flygbolaget gentemot Luftfartsinspektionen! Blev ju en del av mitt liv så denna nyhet känns tråkig! Bo Gustavsson
  3. Olle: Vet någon varför Apollo sade upp avtalet med Novair? För dyra eller missnöje med bolaget? Personligen har jag mycket färsk erfarenhet av Novair’s service och konstaterar utan tvekan att det var det bästa charterflyg jag någonsin nyttjat. Allt fungerade, från snabb incheckning med hjälpsam personal, avgång på utsatt tid med direktflyg till destinationen, mycket god flygmat och service ombord, till landning på utsatt tid. Apollo borde kanske överväga om nöjda kunder kanske är bättre för varumärket, än lägsta budet för att få kortsiktigt bättre ekonomi.
  4. Terje: @Olle: Flygbolaget Bra är väl ett mycket Bra alternativ till Novair? Såvitt jag upplevt incheckning och service ombord har det alltid varit - Bra. Ursäkta det lite torra nyttjandet av ordet och varumärket Bra. BRAthen är nog en Bra partner också för Apollo som säkerligen har en ambition och Bra möjlighet att växa framgent, inte minst när SAS tappar marknad, förtroende och möjligen riskerar konkurs framöver.