Annons:

Flygbolaget BRA drar ner trafiken: ställer in 1300 inrikes flygavgångar

Inga flyglinjer läggs ned men cirka 1300 inställda avgångar fram till den 3 maj blir konsekvensen av det akuta åtgärdspaket som svenska inrikesflygbolaget BRA tar till på grund av corona-oron. Många tusen passagerare kommer att påverkas. Samtidigt tror flygbolaget inte att detta kommer att räcka och planerar redan för ytterligare trafikförändringar, enligt ett pressmeddelande.

Ingen av BRA:s flyglinjer läggs i nuläget ned, men nedläggning av flyglinjer är inte uteslutet längre fram.

Alla inrikes flyglinjer som BRA trafikerar kommer att beröras av de trafikförändringar som bolaget nu gör – dock lite olika.

Generellt sett ställer BRA in de absolut minst bokade avgångarna, vilket mellan 23 mars och 3 maj främst innebär mitt-på-dagen-avgångar och utvalda, sena kvällsavgångar.

Alla resenärer som berörs av förändringar kommer att kontaktas av BRA.

– Vi står inför den absolut mest utmanande tiden för den svenska flygbranschen och för BRA som bolag någonsin, säger Geir Stormorken som är flygbolagets vd.

– Det vi nu gör är inget vi vill göra, men den extraordinära situationen med ett extremt tapp av antal bokningar kräver extraordinära aktiviteter.

BRA har tidigare meddelat att bokningstakten avtog dramatiskt i slutet av förra veckan. Och trenden ser ut att hålla i sig den närmaste tiden. Detta gör att BRA trots allt inte tror att de åtgärder som nu tas kommer att räcka.

– Flygbranschen behöver akut och snabbt stöd från politiskt håll om tillgängligheten i landet ska säkras. Vi på flygbolaget BRA är inte ensamma i den situation vi befinner oss i, säger Geir.

– Detta kommer på toppen av två år med flygskatt, flygskam, kraftigt ökade flygplatsavgifter i Sverige, stigande priser på utsläppsrätter i EU och en ogynnsam valutakurs där BRA:s intäkter är i kronor och merparten av utgifterna i euro och dollar, fortsätter Geir.

BRA är trots det ytterst utmanande läget fortsatt ekonomiskt stabilt, där det besparings- och förändringsarbete som bolaget inledde i april förra året har fungerat väl.

BRA har minskat sina kostnader under året genom att fasa ut äldre flygplan, konsolidera flygplansflottan till en enda flygplanstyp och genom att stimulera intäkterna med fler destinationer – både inrikes och utrikes, men det ser ändå inte ut att räcka med det extrema läge som nu råder.

BRA är inte börsnoterade, utan helt ägs via det svenska bolaget Braganza av Per G Braathen. Bolagets ägare och styrelse står bakom och stöder BRA:s arbete och insatser.

Flygbolaget BRA står idag för 30 % av den svenska inrikes flygtrafiken, så bolagets justeringar och neddragningar kommer att bli kännbara i landet.

Liksom andra flygbolag redan aviserat, kommer även BRA att tvingas till radikala besparingsåtgärder den kommande tiden, helt beroende på den minskade efterfrågan på grund av coronaoro:

– De senaste veckornas dramatiska passagerarutveckling och kommande ekonomiska utmaningar saknar historiskt motstycke i flyg- och resebranschen, säger Geir Stormorken som verkat inom flyget i över 30 år.

Med stöd av ägare och styrelse planerar BRA nu för följande, tillfälliga åtgärder:

  • BRA ställer in cirka 1300 inrikesavgångar under fram till den 3 maj. Redan nästa vecka kommer bolaget att titta på ytterligare neddragningar ifall inte läget stabiliseras.
  • Alla BRA:s inrikeslinjer berörs av förändringar i olika omfattning.
  • Bolagets planerade premiär för flyg mellan Stockholm Bromma och Oslo/Torp flyttas fram till sommaren.
  • Utrikesnyheterna Tallinn, Riga, Berlin, Kuressaare på Ösel och Split kommer starta som planerat i slutet av mars, om situationen inte förvärras.
  • BRA tittar på möjligheter att senarelägga leverans av två inhyrda ATR-flygplan.
  • Finnairs avgångar mellan Umeå och Helsingfors, som BRA flyger, kommer enligt Finnair att tillfälligt pausas under april.
  • Eventuellt kommer flygningarna mellan Göteborg och Lyon att pausas. Inte klart ännu.
  • BRA som alltid bjuder alla resenärer på frukost och förtäring ombord, pausar tillfälligt all ombordservering för att på alla sätt minimera risk för smittspridning.
  • BRA:s ledningsgrupp har redan infört egen lönesänkning med 20 procent.
  • BRA ska även föra dialog med facken om möjligheter att tillfälligt sänka lönerna för sina medarbetare.

BRA:s vd Geir Stormorken medverkade vid dagens möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth:

– Jag upplever att infrastrukturministern nu är mycket väl införstådd i det pressade läge vi flygbolag och flygbransch befinner oss i och att läget är ytterst akut. Åtgärder kan inte vänta utan måste komma till omedelbart, avslutar Geir Stormorken.

Utöver de flygningar som BRA redan ställt in under mars: Så här berörs BRA:s inrikeslinjer 23 mars – 3 maj. Aktuella avgångar finns alltid via www.flygbra.se. Resenärer som berörs av ändringar kontaktas alltid av BRA.

INRIKES

Ängelholm-Bromma: -96 avgångar.

Göteborg-Bromma: -151 avgångar.

Halmstad-Bromma: -10 avgångar.

Kristianstad-Bromma: -48 avgångar.

Kalmar-Bromma: -64 avgångar.

Malmö-Bromma: -178 avgångar.

Örnsköldsvik-Bromma: -48 avgångar.

Östersund-Bromma: flygs som planerat.

Östersund-Göteborg: flygs som planerat.

Östersund: Malmö: flygs som planerat.

Ronneby-Bromma: -40 avgångar.

Sundsvall-Bromma: -64 avgångar.

Trollhättan-Bromma: -70 avgångar.

Umeå-Bromma: -76 avgångar.

Visby-Bromma: -66 avgångar.

Visby-Göteborg: -14 avgångar.

Visby-Malmö: – 4 avgångar.

Växjö-Bromma: -76 avgångar.

UTRIKES

Bromma-Oslo/Torp: premiären flyttas fram till juni.

Bromma-Riga: startar i slutet av mars som planerat, men med färre avgångar-14 avgångar.

Bromma-Tallinn: startar i slutet av mars som planerat, men med färre avgångar- 22 avgångar.

Malmö-Berlin: startar som planerat i slutet av mars. Flyger som planerat.

Malmö-Split: flyger som planerat.

Göteborg-Berlin: startar som planerat i slutet av mars. Flyger som planerat.

Växjö-Berlin: flyger som planerat.

2 kommentarer

  1. Calle: Det nämns inte i artikeln att hundratals medarbetare har sagts upp för att bli ersatta av billigare personal med urusla villkor. Att personalen skulle sänka sin lön med 20% är ju galenskap då majoriteten av de anställda redan är på 80% och jobbar fulltid! Med andra skulle man gå back på att jobba där istället för att stämpla....
  2. Veronica: “BRA har minskat sina kostnader under året genom att fasa ut äldre flygplan, konsolidera flygplansflottan till en enda flygplanstyp” Det betyder i praktiken att man har bytt ut 350 trogna anställda mot billigare inhyrd arbetskraft.