Frequent flyers-program är en stabil tillgång för flygbolagen som får frekventa resenärer att bli återkommande kunder hos deras bolag. Men flygkrisen i samband med pandemin har fått flera flygbolag att realisera sina tillgångar i programmen.
– American och Delta kommer säkerligen att överväga en försäljning av sina program.
Nu funderar amerikanska flygjätten United Airlines på att göra det genom att sälja ut en mindre andel, runt 15 procent, av sitt MileagePlus-program, rapporterar Bloomberg News.
Flera amerikanska bolag som United, American Airlines och Delta Air drog in pengar under 2020 för att överleva pandemin genom att ge ut obligationer med stöd av sina lojalitetsprogram.
Argumentet mot att sälja ut tillgångarna i lojalitetsprogram har naturligtvis varit att de är knutna till den underliggande produkten – flygresor – och att separera dem kan leda till märkliga konsekvenser.
Bloomberg refererar till Gary Leff, bloggare och konsult på reselojalitetsprogram, som menar att United Airlines varit en pionjär när det gäller att tjäna pengar på sitt lojalitetsprogram, och att en delförsäljning kan ge intäkter samtidigt som det behåller stabiliteten för kunderna eftersom flygbolaget skulle behålla en majoritetsandel.
– American och Delta kommer säkerligen att överväga en försäljning av sina program. Det är ett enkelt sätt att samla in pengar på sina program under en tid då flygbolagen försöker återhämta sig från en global pandemi, kommenterar Alex Miller, vd för UpgradedPoints reseblogg till Bloomberg.
De amerikanska flygbolagen lojalitetsprogram infördes i maj 1981 när American Airlines och United Airlines startade dem med några dagars mellanrum. Programmen har vuxit enormt under åren sedan dess, både i antal medlemmar och ekonomisk betydelse för flygbolagen. Bankerna har hakat på och kunderna får poäng på resor de köper via kontokort.
MileagePlus-programmet i United Airlines, med mer än 100 miljoner medlemmar, ska ha värderats till 22 miljarder dollar när flygbolaget utnyttjade det för att dra in 6,8 miljarder i obligationer 2020.
Air Canadas moderbolag drog långt före flygkrisen in cirka 470 miljoner dollar på att sälja ut tillgångar i sitt lojalitetsprogram. Flygbolaget valde dock till slut att återköpa programmet.