Annons:

Flygande start för AirGotland!

Det nystartade gotländska flygbolaget AirGotland hade sin trafikstart den 13/8. Kundmottagandet har varit över alla förväntningar och bokningstrycket gjorde att webben kraschade en kort stund dagen efter lanseringen av www.airgotland.se –Succé! Det finns inget annat sätt att uttrycka det, säger Tiina Mykkänen, VD på AirGotland. Vi har en 100 procent kabinfaktor på nästan hälften av alla flighter i augusti, de två första veckorna är i princip utsålda. Det i tider då inrikesflyget generellt har en mycket modest kabinfaktor, avslutar hon i ett pressmeddenade.

Fredagen den 14 augusti firades AirGotlands start med en Corona-anpassad invigningsfest på Visby Flygplats. Tre separata invigningar med 50 personer i varje bjöds gästerna på underhållning, invigningstal och visning av flygplanet, som dagen innan fått AirGotlands logotype och färgskala både invändigt som utvändigt.

-Helt galet, att vi gör det här en gång till! Men kommunikationerna är livsviktiga för Gotland och de senaste åren har resandet minskat med flyg mellan Gotland och Stockholm i samma takt som priserna har gått upp, sa AirGotlands medgrundare och styrelseordförande Michael Juniwik från scenen enligt ett pressmeddelande. Vi gjorde det riktigt bra förra gången med pressade priser med Sveriges nöjdaste kunder. Det visar att Gotland behöver kontrollera sina kommunikationer själva. Nu gör vi det här igen, tillsammans med er gotlänningar, fortsatte han till hurrarop från publiken.

AirGotland , är ett nystartat lokalt flygbolag, anpassat till den gotländska marknadens behov. Vårt löfte till våra kunder är att vi ska vara rappa och kreativa. Vi ska pressa priserna på kort och lång sikt, från start flyga med 7-dagars trafik till Bromma, något vi är ensamma om att göra, och sikta på en tät turlista så fort resandet tar fart igen.

4 kommentarer

  1. Det går BRA nu: Skämtar ni? Hur svårt är det att fylla en Saab 340 med folk för 299:- mitt i sommarsemestern?
  2. Lars Johansson: Är Gotland är väl ett så kallat ''virtuellt flygbolag'' som tar in en operatör på linjen? I detta fallet tror jag mig ha läst att ett Polskt bolag opererar linjen. Vore bra med ett klarläggande i artikeln.
  3. Sven olofsson: Det behövs inget "polskt alternativt" på Gotland. Och att sedan påstå att det är en jätteframgång att fylla en Saab 340 med passagerare som man gett bort biljetter till eller sålt för 299:- är ett skämt. Måste bli tungt att betala leasing avgiften till polackerna.
  4. Thomas Larsson: Om man betänker att ett flygbolags kostnad för personal är ca 20% av totala kostnaderna verkar det väldigt snålt att inte ha Svensk personal. Speciellt en destination som Gotland där man flyger hela tiden över öppet vatten, om planet måste gå ner på vattnet, vid ex motorhaveri ska det snackas polska för att rädda! Det räcker väl med Estonia det haveriet hade inte inträffat om bryggan varit Svensk eller Nordisk, vad ingen talar om kördes fartyget för fort, alla andra sänkte farten den natten Viking Silja etc men Estonia som jubelidioter skulle hålla tidtabellen i full storm. Varför godkänner staten sådana här upplägg? Jag tror att Air Gotland skulle få med sig Gotlands opinionen om de anställt lokalt, men inte nu, det står ju " nästan fullt" då körde man för 295, det här bolaget faller på sina egna misstag. Gotlänningarna förväntas vara lojala mot Polen.