Annons:

Flyganalytiker pekar ut Easyjet som potentiell Norwegian-friare

Easyjet överväger att ta in 3 miljarder pund genom att utfärda obligationer. Enligt flyganalytiker kan det vara en indikation på att lågprisflygbolaget sneglar på konkurrenten Norwegian, rapporterar E24.

De 3 miljarderna ska sättas i relation till att bolaget har idag totalt 977 miljoner pund till förfogande, inklusive en kassa på 396 miljoner pund.

Att Easyjet väljer att ta in ett belopp långt över nuvarande likviditet, utan att ange vad pengarna ska användas till, kan innebära att företaget kanske planerar en potentiellt större investering. Enligt flyganalytiker kan uppköpsryktade Norwegian möjligen vara på Easyjets radar.

”Easyjet var på min lista över aktuella budgivare på Norwegian och misstanken blev stärkt av ordförande Bjørn Kises uttalanden där han sa att brexit och konkurrensvillkor kan spela en roll. Det fick mig att tänka på Easyjet och Gatwick-flygplats”, säger flyganalytiker Hans Jørgen Elnæs på WinAir till E24.

Norwegian och Easyjet är stora aktörer på Gatwick-flygplats med många värdefulla slots (landnings- och avgångsrätt), och brexit har tidigare lyfts fram som en riskfaktor av Easyjet.

Bjørn Kjos har sagt att fem aktörer var intresserade av Norwegian efter att British Airways-ägaren IAG aviserat sitt köpintresse förra våren.

Norwegian handlas upp på Oslobörsen på onsdagen. En knapp halvtimme efter börsöppning är aktien upp 3,3 procent till knappt 128,8 norska kronor.

Tidigare under dagen presenterade flygbolaget passagerarsiffror som visade att trafiken ökade med 18 procent på årsbasis i januari. Kabinfaktorn var något sämre än väntat medan intäkten pr passagerarkilometer var bättre än väntat enligt nyhetsbyrån Reuters.

En kommentar

  1. Peter Hellman: Mycket spekulation om vilka som köper vem. Min personliga gissning är att det blir två aktörer som delar på Norweigan-frågan om när... innan de går i KK eller efter... eller inleder de samarbete med en ny aktör. Mycket i media om Norweigan- de behöver lugn och ro och se till så att kunderna och branschen tror att de flyger året ut. Det behövs en krishantering från Norweigan själva, så att de inte i tid och otid skickar ut releaser. Personligen tror jag inte på långlinjer utanför-Europa (Sydamerika,USA,Asien,MÖ)-fokusera på Europa!