Trafiken ökade 12,5 procent i maj för koncernen. Kabinfaktorn höjdes med 0,7 procentenheter till 71,7 procent.
Passagerarantalet ökade med 5,8 procent till 2,9 miljoner. Men yielden sjönk med mellan fem och sex procent.
– Ökningen av passagerartrafiken visar att marknadsutvecklingen fortsatt är relativt god, samtidigt som vår produkt är efterfrågad. Kabinfaktorn ökar vilket är glädjande. Yielden minskar dock, men vi har infört bränsletillägg som successivt kommer att stödja yielden framöver. I vårt åtgärdsprogram Profit 2008, som lanserades i april, ingår dessutom att från och med hösten reducera kapaciteten med 6-7% vilket ytterligare kommer att stödja yieldens utveckling positivt framöver , säger Mats Jansson, VD och koncernchef.
Tillväxten var starkast i airBaltic och SAS Sverige, delvis på grund av konflikten i maj i fjol.
– På våra inrikeslinjer är det framför allt destinationerna i norra Sverige som har gått riktigt bra. Återigen är de Skellefteå och Kiruna som är draghästar med ökningar långt över genomsnittsdestinationerna i Sverige, säger Susanne Dahlberg, kommersiellt chef på SAS Sverige.