– För att fortsätta växa med lönsamhet så håller vi just nu på att uppdatera vår strategi. Den kommer att presenteras i början av nästa år, säger Turkka Kuusisto till Di.
Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina blev en kris för Finnair eftersom luftrummet över Ryssland stängdes. Det slog hårt mot Finnairs linjer till Asien som länge varit bolagets stora inkomstkälla.
Trots uppemot 40 procent längre flygtid jämfört med tidigare så fortsätter Finnair satsa på Asien, bland annat med ökad turtäthet till Japan.
Det delvis statliga flygbolaget tvingades under kriserna att göra två stora nyemissioner på drygt 12 miljarder kronor. Det blev även stora kostnadsnedskärningar.
– För att möta de här dubbla kriserna krävdes väldigt många och omfattande åtgärder. Den enskilt viktigaste var att vi helt ombalanserade vår trafik som tidigare dominerades av Asientrafiken. Den är fortfarande kvar. Men vi har nu med framgång styrt om till mer trafik på destinationer i Europa och Nordamerika vilket blivit väldigt uppskattat, säger Turkka Kuusisto, vd sedan i april till Di.
– Branschorganisationen IATA spår i sin prognos 5,2 miljarder flygresenärer under 2025. Det är rekord, vilket vi hoppas kunna dra fördel av, säger Turkka Kuusisto.