I fredags lade den danska flygbranschen fram ett eget förslag om en klimatavgift. Förslaget skickas till danska politiker från Dansk Luftfart, en branschgrupp som innefattar bland andra Köpenhamns och Billunds flygplatser samt SAS och Norwegian.
Tanken med avgiften är att generera upp till 300 miljoner danska kronor per år till en fond inom flygindustrin som ska arbeta med gröna lösningar för flyget. För resenärer innebär avgiften i medeltal 20 danska kronor (motsvarade 31 svenska kronor) per biljett.
”Poängen med förslaget är behålla fördelarna med flygresor, som handel, relationer och upplevelser samtidigt som vi minimerar flygtrafikens negativa inverkan på miljön. Vi tror att våra resenärer vill bidra till hållbarhet och kommer att välkomna avgiften. Den är så pass låg att alla som vill fortsätta flyga kan göra det”, säger Dansk Luftfarts direktör Michael Svane till TT.
Målet hos flygbolagen är inte att minska flygresorna.
”Problemet är inte att flyga, utan utsläppen, säger han.
Klimatexperten Ola Hansén vid Världsnaturfonden WWF är kritisk till klimatavgiften. Den är långt i från tillräcklig.
”I grunden är det bra att man gör någonting, men det går inte att minimera utsläppen genom enbart klimatsmarta resor idag. Vi behöver göra färre flygresor och se till att de resor som blir av är hållbara”, säger han.
En orsak till att en helt miljövänlig flygtrafik i nordiska länder är svåruppnåelig är produktionen och importen av det biobränsle som skulle krävas.
”Det framtida behovet av biobränsle är mångdubbelt större än mängden som finns tillgänglig på global nivå. Trots att det finns förutsättningar för att producera biobränsle här tack vare skogsindustrin räknar vi med att det tar tio år innan en reell produktion kan vara igång”, konstaterar Ola Hansén.
För att uppnå gröna flygresor krävs en rad förändringar i en kedja som sträcker sig långt utanför flygindustrin, vilket tar tid. Med ett behov av att minska utsläppen akut blir färre flygresor ett måste, menar han.
Han är dock positiv till den forskning som flygbolagen vill bedriva.
”Det är positivt att säkra resurser för att stimulera utveckling och produktion av exempelvis hållbara bränslen. Det är en viktig bit på lång sikt”, säger han.
I Sverige står privata flygresor för fyra femtedelar av den cirka 10 miljoner ton koldioxid som släppts ut, men i landet har flygresorna minskat med fem procent under det första kvartalet i år. Om det är flygskatt eller flygskam som ligger bakom, går inte ännu att säga. Men det forskas på området.
”Diskussionen kring flygskatten har definitivt ökat medvetenheten och ändrat människors beteenden. Men vår flygskatt är betydligt högre än den tänkta avgiften i Danmark, och vi äskade på att den skulle vara ännu högre för att verkligen ge resultat. Jag tror inte deras klimatavgift kommer att ge någon effekt på konsumtionsbeteendet”, säger Hansén.