Annons:

Expert: Efter valet inom ett år kliver svenska staten ur SAS

Om svenska staten släpper SAS helt – som Norge gjorde på tisdagskvällen – sker det efter valet, men inom ett år. ”När en part har tagit steget är det lättare för nästa att göra det också”, spekulerar flyganalytikern Jacob Pedersen i Di.

När Norge nu helt gett upp försöken att få SAS på fötter bryts ett 72 år gammalt skandinaviskt samarbete.

Därmed öppnas dörren för Sverige att slutföra den exit som inleddes i oktober 2016, då svenska staten gick från 21,4 procents ägande till 17,2 procent.

”Den norska regeringen har visat att det inte finns några moraliska frågor i att kliva ur SAS”, säger Jacob Pedersen, flyganalytiker på danska Sydbank och en av de som bevakat SAS allra längst.

Vad tror du att det här gör med tidtabellen för Sveriges sorti?
”Jag tror att det sannolikt snabbar på den. Jag kan inte se någon annan väg. Även om jag inte har insyn i när svenskarna ska lämna SAS, föreställer jag mig att det kommer att ske inom tolv månader”, säger han till Dagens industri.

Men att en försäljning skulle ske innan valet, som nu bara är drygt två månader bort, är enligt vad Di erfar inte sannolikt.

Danmark har konsekvent varit tydlig med att SAS är en hörnsten i regeringens flygstrategi.

Tror du att danska staten är beredd att gå upp i ägarandel?
”Förändringen i inflytande blir marginell. Å andra sidan är jag säker på att danska staten kommer att hålla fast vid det man redan har”, säger Jacob Pedersen.

Skulle Sverige också checka ut för gott är det något danska staten välkomnar, tror Jacob Pedersen.

”Med tre regeringar runt bordet är det en mängd olika intressen som ska tillgodoses. Om danska staten var enda statliga ägare tror jag det skulle underlätta den dagliga driften av bolaget. Det skulle uppstå en större flexibilitet, det skulle bli lättare att genomdriva beslut och genomföra projekt.”

Samtidigt, säger han, kvarstår utmaningarna i att driva ett flygbolag med lönsamhet.

”Det är inget som kommer att revolutionera bolaget. Det betyder inte att rörelsevinsten kommer att dubblas, det är på marginalen”, tror Jacob Pedersen.

Om Sverige inom två till tolv månader skulle sälja sina SAS-aktier aktualiseras återigen frågan om Lufthansa, som ständigt pekas ut som den bäst lämpade köparen.

”Nu har vi haft två försäljningar. Vi har sett SAS genomföra en nyemission på 20 procent. Om det fanns något annat flygbolag som var på väg att köpa SAS, då skulle det ha funnits ett antal möjligheter att få ett fotfäste. Om Lufthansa skulle göra ett drag vore det rent defensivt, utifrån att ett annat flygbolag försökte ta över”, säger Jacob Pedersen.

Kommentarer är stängda.