Annons:

Premium

”Eran av absurt billiga flygningar är på väg mot sitt slut”

Flygpriserna har skjutit i höjden sedan pandemin och den dåliga nyheten för konsumenterna är att priserna kan förbli höga. Ryanairs vd Michael O’Leary förväntar sig att biljettpriserna kommer att stiga med tvåsiffriga siffror i sommar, efter ökningar på 15 procent förra året. Brist på flygplan, brist på personal och ökade bränslepriser bidrar. Text: Janne Sundling

”Även om vissa resor kan vara lite dyrare än de var tidigare, ser många människor fortfarande värde i att spendera på resor”

Varför ökar flygpriserna?
För det första finns det en brist på flygplan. Flygbolag ställde stora delar av sina flottor på tomgång eftersom efterfrågan var så svag under pandemin att de inte behövdes. Nu kan de inte ta tillbaka dem – liksom personal – snabbt nog.
För det andra: konsumenter är villiga att betala mer för biljetter efter att hållit upp med resandet, i vissa fall så länge som tre år. En undersökning från Booking.com med över 25 000 vuxna som planerar att resa under de kommande 12-24 månaderna visade att många ville vara ”mer överseende” med sina resplaner för att kompensera för förlorade möjligheter.
En långsam utveckling efter återöppningen i Kina gör dessutom flygbolagen nervösa för att ta tillbaka all sin kapacitet, vilket resulterar i färre platser, pressar efterfrågan och ökar prispressen uppåt.
tiden.
– Även om vissa resor kan vara lite dyrare än de var tidigare, ser många människor fortfarande värde i att spendera på resor, säger Marcos Guerrero, senior director för flyg på Booking.com till Bloomberg.
Och biljettpriserna kommer sannolikt att vara höga i flera år, åtminstone enligt Michael O’Leary, vd för Ryanair Holdings, Europas största flygbolag när det gäller passagerare.
Med en reseåterhämtning nu på god väg, kämpar branschen för att återrekrytera. Många välutbildade anställda bestämde sig för att helt byta karriär.

”Du hade förmodligen en aning om att eran av absurt billiga kortdistansflygningar i Europa var på väg mot sitt slut. Nya rapporter gör det klart att detta inte bara är tillfällig turbulens”

Bristen har förvärrat förseningarna vid incheckningsdiskar och bagagekaruseller. De har också tvingat flygbolagen att kämpa hårdare för att attrahera och behålla personal, vilket inneburit bättre löner.
Bränslepriserna har bromsats upp under det senaste året, men råolja är fortfarande mer än 50 procent dyrare än i januari 2019, och är flygbolagens enskilt största kostnad. Många operatörer säkrar inte bränslepriset, vilket gör dem sårbara för prisökningar som utlösts av händelser som Rysslands invasion av Ukraina.
Flygbolagen pressas också till löften om en renare framtid. Den enda genomförbara lösningen nu – hållbart flygbränsle – kostar så mycket som fem gånger traditionellt flygbränsle.
Industrin kommer att behöva betala 2 biljoner dollar för att bli koldioxidneutral 2050, enligt International Air Transport Association. Flygbolag kommer att behöva höja biljettpriserna, vilket gör flyget ännu dyrare.
Samtidigt är andra alternativ, som vätgasdrivna och elektriska flygplan, mestadels i forskningsstadierna och kommer att bli dyra om de blir verklighet.
Så många som 16 000 flygplan – ungefär två tredjedelar av världens kommersiella flotta – var avställda på höjden av pandemin. Att göra dem luftvärdiga igen kräver att varje del granskas för att säkerställa att de är säkra.

Dessutom halkar flygplanstillverkarna på efterkälken, med brist på arbetskraft hos underleverantörer. Att få tag på nya motorer är en annan huvudvärk.
– Kapacitet är en utmaning. På medellång sikt betyder Airbus och Boeings oförmåga att leverera någon meningsfull ökning av produktionen att kapaciteten kommer att fortsätta att vara utmanande under de kommande två, tre, fem åren, sa Ryanairs O’Leary vid en Bloomberg-konferens denna månad. Han förväntar sig att priserna kommer att stiga med tvåsiffriga siffror i sommar.
En undersökning som publicerades i onsdags visade att mer än 30 procent kinesiska resenärer har uteslutit utlandsresor 2023. Association of Asia Pacific Airlines har sagt att det kommer att ta minst ett år för Kina att komma tillbaka till pre-pandemiska nivåer av internationella flygresor.
”Du hade förmodligen en aning om att eran av absurt billiga kortdistansflygningar i Europa var på väg mot sitt slut. Nya rapporter gör det klart att detta inte bara är tillfällig turbulens”, skriver Bloomberg i sin analys.
Det är den nya verkligheten för att flyga eftersom flygbolagen står inför en enorm utmaning för att minska koldioxidutsläppen och skärpta klimatlagar.