Annons:

Premium

Engelska elitklubbar skyller dåliga resultat på flygtrassel

Englands elitfotbollsklubbar som vill flyga till bortamatcher med privatplan måste nu konkurrera med allt fler privatresenärer om planen. Text: Janne Sundling

”När Chelsea förlorade med 3-0 mot Leeds tidigare i månaden sa Chealseas manager Thomas Tuchel att förberedelserna för matchen påverkats av ändringar i resplanerna”

Ökande efterfrågan på chartrade flyg i Storbritannien innebär att många Premier League-klubbar får hitta nya sätt att ta sig till och från bortamatcher. Något som vissa tränare redan haft som förklaring till nedslående prestationer på planen.

När Chelsea förlorade med 3-0 mot Leeds tidigare i månaden sa Chealseas manager Thomas Tuchel att förberedelserna för matchen påverkats av ändringar i resplanerna. De hade inte lyckats hitta ett plan som var stort nog för att flyga alla till matchen, så Tuchel och medlemmar av hans personal var tvungna att ta en buss.

Leeds United, baserat i Yorkshire i norra England, hade sina egna svårigheter inför en 2-2-match mot Southampton FC på sydkusten den här månaden. Leeds behövde chartra tre mindre plan för den 370 kilometers resan.

Newcastle United FC, baserat i nordöstra England, fick ändra sina flygplansarrangemang inför 0-0-matchen mot Brighton.

– Alla vill hyra privata plan, mestadels stora, som kan vara mindre lättillgängliga för ett lag och supportpersonal samtidigt på lördagar och söndagar, säger Sasha Ryazantsev, tidigare styrelseledamot. och finanschef på Everton FC, till Bloomberg.

Att chartra ett 62-sitsig plan för att flyga från London till Newcastle och tillbaka kan kosta över 80 000 pund, med 100-sitsiga plan kostar det nära 200 000 pund, enligt privatjetleverantören Victor.

Att flyga till bortamatcher är snabbare och enklare för rika klubbar än att spendera timmar i en buss eller på ett tåg, och riskera förseningar. 

Men finns det flygskam hos elitklubbarna?

– Offentlig granskning tvingar ett antal team att noggrant överväga om det är ett mer hållbart sätt att resa att ta tåget eller en tränare, och för den tidspressade lagledaren kanske detta inte alltid är idealiskt, säger Clive Jackson, privatjetbolagets Victors grundare och ordförande.

Jackson säger att de ”mer upplysta” klubbarna redan började fråga sig om hur man kan minska sina reseutsläpp. Ett sätt de kan göra detta är genom att köpa hållbart flygbränsle, ett dyrare alternativ till traditionellt flygbränsle, sa Jackson.