Annons:

En dryg tredjedel av cheferna vill behålla flygskatten

35 procent av Sveriges mest inflytelserika chefer vill behålla flygskatten. Det visar en undersökning Ipsos genomfört på uppdrag av Di.

58 procent av Sveriges mest inflytelserika chefer anser att flygskatten ska bort. När allmänheten svarade på samma fråga under våren har andelen som tycker att flygskatten ska vara kvar legat kring 50 procent, medan de med negativ inställning pendlat mellan 20 och 35 procent.

2 kommentarer

  1. Pär: Misstänker att dessa inte är inom reseindustrin och inte förstår vilka intäkter det ger Sverige, det är den intustri som är viktig för Sverige och för vår välfärd som har en fortsatt positiv utveckling. Politikerna måste förstå att denna positiva utveckling måste fortgå och inte skälpa denna fina reseindusti som vi byggt upp under en lång tid, så låt oss hoppas på en god framtid framöver. Är det inte dags att införskaffa en renodlad minister som endas koncentrerar sig på turism I Sverige och förstår hur viktigt denna industry påverkar Sverige.
  2. Sören Bergmark sbk@bergmarks.com: Flygskatten är ett bra första steg att bromsa den lavinartade ökningen av flyget. Den nu föreslagna flygskatten är snäll mot tunnare linjer. Skatt utgår endast för betalande passagerare. Miljöbränsle skulle idag slå mycket hårt. Miljöbränsle är 4 - 10 gånger dyrare och ger full kostnadsökning även med ett fåtal passagerare ombord. Skatten på 60 kronor för resa inom EU är inget problem. Staten ger redan idag stöd till tunnare linjer. Tycker det är rimligt att de som flyger är med och betalar kostnaden. Flyget är idag i stort skattebefriade. För en resa Luleå-Stockholm-Köpenhamn utgår ingen moms men en skatt på 60 kronor. De största flygländerna i Europa har redan en flygskatt, USA har flygskatt både för ankommande och avgående passagerare. Skatt på flygbränsle infördes av den borgerliga regeringen 2008 men flyg i linjetrafik är undantagna genom internationell överenskommelse. Vi har skatt på alla andra typer av resor. Bil, buss mm. om man skall värna allmänhetens resebehov är det bättre med sänkning av bränsleskatten. Bil buss nyttjar de flesta varje vecka, flyger gör man inte så ofta i allmänhet.