Annons:

Två döda, 30 skadade i ”allvarlig turbulens” på Singapore Airlines

Två passagerare dödades och 30 andra skadades på grund av svår turbulens på en flygning från London till Singapore. Dödsfallet har bekräftats av Singapore Airlines.

Planet föll nästan 2 000 meter på bara ett par minuter en stund innan nödlandningen, enligt Flightradar.

I ett uttalande säger Singapore Airlines att flygnummer SQ321, som lyfte från Heathrow Airport i London på måndagen och var på väg till Singapore, ”stötte på svår turbulens” på vägen. Flygplanet omdirigerades till Bangkoks Suvarnabhumi International Airport, där det landade kl. 15.45 (lokal tid) på tisdagen.

Planet – en Boeing 777-300 ER – hade 211 passagerare och 18 besättningsmedlemmar ombord.

Singapore Airlines

Flygbolaget har framfört sina kondoleanser till den omkomnes familj och sa: ”Vi kan bekräfta att det finns skadade och en omkommen ombord på Boeing… Vår prioritet är att ge all möjlig assistans till alla passagerare och besättning ombord på flygplanet. Vi arbetar med de lokala myndigheterna i Thailand för att ge nödvändig medicinsk hjälp och skickar ett team till Bangkok för att ge all ytterligare hjälp som behövs.” Flygbolaget har ännu inte bekräftat två döda.

Det finns misstankar om att planet träffade en luftficka. Bilder på sociala medier som verkar visa spridda spillror och passagerare som säger att personer som inte hade säkerhetsbälten träffade taket. Passagerare säger att människor ”slungades upp i taket”.

3 kommentarer

  1. thomas larsson: Piloterna har alltid det lägsta bältet fastspänt under flight, på grund av regler. Varför har inte pax det? CAT (clear air turbulensen) ser man inte på radarn, finns ingen förvarning, det borde vara standard för pax att alltid när man sitter i stolen har man bältet på.
  2. Emil: Rätt märkligt att man trots teknikens avancerade framsteg generellt, inte kan utveckla något som kan detektera CAT
  3. Charlotte: Besättningen hade precis börjat frukostserveringen och många av dom blev allvarligt skadade och fick föras till sjukhuset. Kan tänka mig att en hel del passagerare var uppe och gick innan frukosten skulle serveras. Efter 10 timmars flygresa så vill man kanske sträcka på sig, gå på toaletten etc.