Annons:

Premium

Ei jonoja Helsingissä (inga köer i Helsingfors)

Långa köer har fått Arlanda att sprida ut incheckning och säkerhetskontroll på fler terminaler. I Helsingfors gör man nu tvärtom. Men viktigast för köläget är att man moderniserade säkerhetskontrollerna under pandemin. Text: Janne Sundling

Sedan igår, 21 juni, har Helsingfors flygplats förlagt all incheckning och säkerhetskontroll till en ny terminal. Med det ska det bli enklare för alla.

– Passagerarna slipper nu fundera på vilken terminal deras avgång eller ankomst sker på, säger flygplatschefen Ulla Lettijeff i ett pressmeddelande.

Motsvarigheten till Swedavia, som passande nog heter Finavia driver Helsingfors-Vanda och 19 andra flygplatser. Den nya terminalen på Helsingfors flygplats kombineras med närhet till tåg, bussar och parkering. I samband med skiftet inför man också Amadeus molnbaserade Airport Operational Database” (AODB) på flygplatsen.

Terminal 1 och 2 tas ur bruk, och de gamla hallarna ska ge utrymmen för passagerare och personal. Senast som Helsingfors flygplats använde en terminal var nära 30 år sedan. 1993 separerades inrikes- och utrikestrafiken. Flygplatsen öppnades till Helsingfors-OS 1952 och firar i år alltså 70 årsjubileum med en ny terminal.

Främsta orsaken till att Helsingfors inte drabbats av långa köer är att de i mars i år installerade nya scanningsmaskiner. De bytte till 3D-scanners om gör att resenärerna slipper plocka ut dator, läsplattor och vätskor ur väskan och säkerhetskontrollerna går snabbare.

På Arlanda planerar man installera 3D-scanners i terminal 5 i maj nästa år.