Under vinjetten Brännpunkt i SvD igår, skriver Anders Ehrling om den svenska flygbranschens framtid. Konkurrensen inom flyget är här för att stanna, men den nuvarande situationen måste i förlängningen leda till en konsolidering, där seriösa flygbolag erövrar tydliga nischer på marknaden, menar Ehrling. Priset blir bara en av flera viktiga faktorer framöver menar han.
Förutom konkurrens- och subventionsvillkor ifrågasätter Ehrling att flygbolagen bestraffas i förhållande till andra transportföretag genom säkerhetsavgifter och särskilda regler om transportöransvar. ”Samma regler för alla – det är allt vi begär”, skriver han.
Efter tuffa fackliga förhandlingar och mer omfattande besparingar än något annat europeiskt bolag är Ehrling redo att möta SAS konkurrenter. Han hänvisar till en Temo-undersökning där 47 procent av svenskarna uppger SAS som sitt förstahandsval om destinationer och avgångar stämmer. För 22 procent är bolaget andrahandsvalet. Hela 79 procent svarar att man ser SAS som ”svenska folkets flygbolag.” Kvaliteten, pålitligheten och känslan av att bli omhändertagen, är faktorer som uppskattas hos SAS. Däremot behöver bolaget bli bättre på att hålla nere sina priser.